Uniek experiment in gevaarlijkste tunnel van het land: dosering van verkeer moet aantal ongevallen in Beverentunnel terugdringen
KalloHet Agentschap Wegen en Verkeer gaat maatregelen nemen om het aantal ongevallen in de Beverentunnel terug te dringen. Vanaf 2 december zal er voor het eerst ‘tunneldosering’ worden toegepast. Daarbij wordt het aantal voertuigen dat de tunnel inrijdt, beperkt door het aantal rijstroken tijdelijk te beperken. Zo haalt men de staart van de file uit de tunnel.
De Beverentunnel is één van de gevaarlijkste tunnels van het land. Onderzoek toonde aan dat het steeds gaat om ongevallen in de staart van de files die ontstaan tijdens piekmomenten. Wanneer er net na de tunnel file ontstaat, vertraagt bijgevolg ook het verkeer in de tunnel. Aankomend verkeer merkt de file vaak te laat op en dat zorgt voor aanrijdingen. In 2018 telde men 27 ongevallen in de richting van Nederland en 5 in de andere rijrichting, in 2019 waren het er tot nu toe 26 richting Nederland en 3 richting Gent. Bij de meeste van die ongevallen waren vrachtwagens betrokken.
Gesleuteld aan lichtenregeling
“Omdat een ongeval in een tunnel een veel groter veiligheidsrisico stelt dan een ongeval in open lucht is het zeer belangrijk om die ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Er werd een pakket aan maatregelen genomen om de ongevallencijfers in de Beverentunnel naar omlaag te duwen. Sommigen daarvan, zoals het tijdelijk opheffen van tonnagebeperking op de linkerrijstrook of de invoering van een snelheidsbeperking, zijn al uitgerold. Ook werd er gesleuteld aan de lichtenregeling aan het kruispunt na de afrit Waaslandhaven-Noord.
De invoering van tunneldosering vanaf 2 december is een bijkomende maatregel om de veiligheid verder te verhogen. Door die maatregel zal de file niet verdwijnen, maar ze wordt wel uit de tunnel gehaald, wat het voor alle weggebruikers in de tunnel aanzienlijk veiliger maakt. Het is een beproefde maatregel die bijvoorbeeld in Nederland op ruimere schaal toegepast wordt. Het doel van tunneldosering is dus om ervoor te zorgen dat de file niet in maar vóór de tunnel komt te staan en dat het verkeer gedoseerd door de tunnel rijdt.
Dynamische signalisatieborden
Het systeem werkt dynamisch en zal dus enkel ingeschakeld worden bij detectie van file in de tunnel. De detectie gebeurt door middel van meetlussen in het wegdek. Er zijn in totaal vijf meetlocaties aangebracht. Wanneer er file wordt gedetecteerd zal het aantal beschikbare rijstroken voor de ingang van een tunnel verminderd worden. Dit gebeurt door een of meerdere rijstroken ‘af te kruisen’ op de dynamische signalisatieborden boven de snelweg. Op de beschikbare rijstroken wordt bovendien de toegelaten snelheid verlaagd. Eens in de tunnel zijn weer alle 2 de rijstroken volledig beschikbaar en kan het verkeer vlot rijden. Als er geen file meer wordt gedetecteerd of de file reikt tot voorbij de tunnelmond schakelt het systeem zichzelf automatisch weer uit.
Omdat het om een nieuw experiment gaat worden er volgende week ook bijkomende tekstkarren geplaatst langs de weg om chauffeurs duidelijk te maken dat (en wanneer) er aan tunneldoseren gedaan wordt. Simulaties leren dat het systeem enkele keren per dag op piekmomenten zal ingeschakeld worden. Het naleven van deze maatregel zal streng gecontroleerd worden. Overtreders riskeren zware boetes.
Liefkenshoektunnel
Bij de Liefkenshoektunnel, die vlakbij de Beverentunnel ligt, wordt een soortgelijk systeem al sinds 2015 toegepast maar dan op een manuele manier. “Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we reeds een barrière hebben in de vorm van tolhuisjes”, zegt operationeel manager Marc Baert. “Sinds 2015 doen we echter ook aan dosering. Als we zien dat de tunnel zijn verzadigingspunt bereikt heeft, worden er een aantal tolpunten gesloten zodat er geen filevorming kan ontstaan. Dit gebeurt niet met automatische meetpunten maar door de operatoren zelf. Het is een methode die haar vruchten al meermaals heeft afgeworpen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijntelco
Tweede prijsverhoging voor Telenet in één jaar tijd: dit zijn alternatieven voor een lagere telecomfactuur
-
Gewonde bij botsing op viaduct boven E34
Op het kruispunt van de Melseledijk met de E34 in Beveren zijn donderdag twee auto’s met elkaar in aanrijding gekomen.Melsele -
Vissers veroorzaken overlast in omgeving Melkader en natuurgebied Lisdodde
Een aantal vissers veroorzaken de laatste tijd overlast in de omgeving van de Melkader in Kallo. Volgens gemeenteraadslid Méline Rovillard (Vooruit) klagen buurtbewoners dat er niet alleen gevist wordt, maar ook vuur gemaakt om de vangst ter plekke te consumeren. Dat veroorzaakt brandgevaar en zwerfvuil.Kallo -
-
PREMIUM
Wat te doen in Dendermonde en het waasland dit weekend: van wijn en bier proeven tot genieten van muziek
Beveren -
Schrijf je nu in voor ‘De Leukste Zomerbar’ van HLN
Voor het tweede jaar op rij gaan we met HLN op zoek naar de leukste zomerbars van Vlaanderen. Vanaf zaterdag 17 juni kan je op HLN alle zomerbars terugvinden die zijn ingeschreven. Een handig zoekinstrument voor iedereen die in eigen land wil genieten van een lange zomer. Baat je zelf een zomerbar uit of help je een handje, schrijf je dan hier in voor ‘De Leukste Zomerbar’. -
Independer
Te laat voor je keuring en in tussentijd een ongeval veroorzaakt: hoe zit het dan met je autoverzekering?
Het moet je maar overkomen: je auto wordt afgekeurd bij de technische keuring omdat een koplamp het niet doet, en dus moet je opnieuw langskomen. Maar nog vóór die herkeuring heb je een ongeval waarbij jij in fout bent. Hoe zit het dan met de verzekering? Independer.be adviseert. -
Mijnenergie
Hoeveel meer betaal je vandaag voor een vast tarief dan vóór de energiecrisis?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWim De Wilde
Nancy De Belie
Erwin De Meyer