Historisch akkoord bereikt over Doel: “De strijd is voorbij, nu moeten we dorp terug opbouwen”
DoelWie door de straten van Doel wandelt, waant zich in een door oorlog geteisterd gebied. Hier werden geen gewapende conflicten uitgevochten, maar wel een 25 jaar lange juridische strijd. En die heeft zware littekens nagelaten. Dertien partijen hebben nu evenwel de strijdbijl definitief begraven en sloten een alomvattend toekomstverbond af.
Er werd maar liefst zeven maanden lang onderhandeld over dit historisch akkoord. Kort geschetst komt het er op neer dat de haven van Antwerpen mag uitbreiden met een nieuwe containerterminal die de klok rond zeven dagen op zeven mag uitgebaat worden. In ruil mag het dorp Doel blijven bestaan en zal er ook opnieuw bewoning mogelijk zijn. De Vlaamse overheid is bereid om fors te investeren om het dorp leefbaar te maken en te houden.
Forse investeringen
Voor de redding van waardevol erfgoed zoals het historische Hooghuis wordt 4,5 miljoen euro uitgetrokken. Nog eens 3 miljoen euro gaat naar instandhoudingswerken aan andere gebouwen. Doel moet als dorp natuurlijk ook vlot bereikbaar zijn en mag geen geïsoleerd eiland zijn in de haven. Daarom wordt 7 tot 13 miljoen euro voorzien voor de bouw van een nieuwe steiger voor de Waterbus en/of een overzetboot. Voor de uitbating van deze verbinding via het water rekent men op 20 tot 25 miljoen euro. Op die manier worden de twee Scheldeoevers na vele jaren terug met elkaar verbonden.
Nieuwe bewoning
Momenteel wonen er ongeveer twintig mensen in Doel. Op termijn kan dat aantal op een gestaag tempo groeien. Dit wordt wel beperkt tot het historisch centrum. “Het is niet de bedoeling om er meteen een projectontwikkelaar op te zetten”, benadrukt Jan Creve, woordvoerder van het actiecomité Doel 2020. “We weten ook dat we niet het dorp van weleer opnieuw tot leven kunnen brengen. Maar het zal worden wat wij ervan maken. Doel heeft alles om opnieuw een bijzondere plek te worden. Op termijn zullen er zeker gronden en gebouwen weer ter beschikking worden gesteld voor renovatie of heropbouw. Een werkgroep gaat dit nu in detail verder uitwerken.”
De woonkernen buiten Doel zoals Ouden Doel, Rapenburg, Saftingen en Oud Arenberg blijven eveneens behouden. Ook voor de verspreide bewoning in het poldergebied zijn afspraken gemaakt.
Symbolische werken
Het is ook de gemeente menens om voluit te gaan om Doel nieuw leven in te blazen. Op korte termijn zullen er al een aantal investeringen gebeuren met een grote symbolische waarde. Zo keert het Brits oorlogsmonument terug van een verlaten gat achter de kerncentrale naar het jachthaventje. “We hebben ook al een budget vrijgemaakt voor de restauratie van de Scheldemolen en de bouw van een nieuwe brasserie”, zegt burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V). “Verder gaan we het kerkhof in ere herstellen. Niet alleen willen we Doel weer bewoonbaar maken, we zetten ook volop in op de toeristische waarde van het Scheldedorp.”
Verbindingsweg tussen N70 en E34
De gemeente sleepte zelf ook nog een belangrijk dossier in de wacht. Zo engageert de regering zich om een verbinding te realiseren tussen de N70 en de E34 om het sluipverkeer weg te houden uit de woonkernen.
Historisch
Vlaams minister van Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) spreekt van een historisch akkoord. “Alle partijen hebben water in de wijn moeten doen. Het wantrouwen was bij de start erg groot maar nu is een basis gelegd waarop we verder kunnen bouwen.”
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gratis parking voor 280 vrachtwagens in Waaslandhaven: “Overlast wegnemen voor omgeving en tegelijk meer comfort bieden”
Aan de Kallosluis in de Waaslandhaven opent vrijdag een nieuwe vrachtwagenparking met 280 plaatsen. Het gaat om een investering van maar liefst tien miljoen euro. Met het initiatief wil men enerzijds de overlast wegnemen van truckers die langs de weg kamperen, maar diezelfde chauffeurs anderzijds ook meer comfort bieden.Kallo -
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
Geen overeenstemming in gemeenteraad over minimumopkomst bij volksraadpleging over fusie
De partijen in de gemeenteraad van Zwijndrecht raken het voorlopig niet eens over de spelregels voor de volksraadpleging die op 17 september wordt georganiseerd over een gemeentefusie. Groen en Vooruit willen dat het referendum bindend moet zijn vanaf een minimale opkomst van 3.000 deelnemers.Zwijndrecht -
-
Nieuwe vestiging van GTI in Sint-Gillis-Waas vanaf 1 september… als er voldoende inschrijvingen zijn
De gemeenteraden van Beveren en Sint-Gillis-Waas hebben een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd om vanaf 1 september een nieuwe vestigingsplaats van het GTI te openen. Die wordt ondergebracht in basisschool Het Kompas in Sint-Gillis-Waas. Er moeten dan wel voldoende inschrijvingen zijn.Beveren -
Oost-Vlaanderen
OPROEP. Overlijden, jubileum, viergeslacht, sportkampioen in jouw stad of gemeente? Laat het ons weten!
Heb jij nieuws te melden? Heb je recent afscheid moeten nemen van een dierbare, is er een viergeslacht of een jubileum in je familie, een sportkampioen in je sportclub… en wil je daarover een mooi bericht op HLN.be? Laat het ons dan zeker weten via femke.peeters@dpgmedia.be. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -