Vorig jaar meer commerciële voertuigen verkocht in EU dan in 2020
In de Europese Unie zijn vorig jaar 1,88 miljoen nieuwe commerciële voertuigen geregistreerd. In vergelijking met 2020, toen de verkopen als gevolg van de coronacrisis fors instortten, gaat het om een stijging met bijna 10 procent. De registraties lagen wel nog steeds zowat een tiende onder het niveau van 2019 (2,1 miljoen). Dat blijkt uit gegevens van de Europese autofederatie ACEA.
De stijging deed zich voor in nagenoeg alle Europese landen, op Spanje en Griekenland na. In België bleef de toename met 0,4 procent heel bescheiden. In Italië was de toename het sterkst, gevolgd door Frankrijk. In Duitsland, waar de gevolgen van de coronacrisis in 2020 relatief meevielen, was er vorig jaar een toename van de verkopen met 0,6 procent. De toename in Nederland bedroeg 12,5 procent.
Vooral meer nieuwe zware vrachtwagens (+16 ton) werden in dienst genomen (+21 procent). Bij de vrachtwagens van 3,5 tot 16 ton gingen de registraties er met 17 procent op vooruit. De verkoop van bussen nam maar met een 2,8 procent toe. De verkoop van bestelbusjes, die het leeuwendeel van alle bedrijfswagens uitmaken, steeg met 8,5 procent.
Het jaar eindigde wel op een valse noot. In december vielen de registraties van nieuwe commerciële voertuigen terug met 8,4 procent. Dat is vooral te wijten aan de terugval in verkopen van nieuwe bestelwagens (-13 procent), een gevolg van het wereldwijde tekort aan microchips dat ook de autosector hard treft.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Britse autobestuurders moeten verplicht 'Nederlandse greep' gebruiken bij uitstappen
Het Verenigd Koninkrijk gaat automobilisten verplichten om de ‘Nederlandse greep’ te gebruiken bij het openen van autodeuren. Dat wordt zaterdag opgenomen in de Highway Code met regels voor weggebruikers, bericht de BBC. Wie weigert de methode toe te passen, riskeert dan een boete van 1.000 pond (circa 1.200 euro). -
2
Tesla start eind 2023 met massaproductie Cybertruck
De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla streeft ernaar om eind 2023 te beginnen met de massaproductie van zijn Cybertruck. De langverwachte elektrische pick-uptruck, die topman Elon Musk in 2019 onthulde, rolt daarmee twee jaar later van de band dan Musk aanvankelijk had gehoopt. Dat zeggen ingewijden tegen persbureau ‘Reuters’. -
Spaargids.be
Vanaf welke leeftijd geef je je kind zakgeld? En wanneer is het tijd voor een eigen zichtrekening? Deze vijf stappen helpen je op weg
Niet al je centen meteen uitgeven, maar ook voldoende sparen: dat is een essentiële levensles. Daarom biedt Wikifin tijdens ‘De Week van het Geld’, van 20 tot 26 maart, allerlei gratis spelen aan waarmee kinderen op een leuke manier met geld leren omgaan in de klas. Wil je hen ook thuis leren sparen en verstandig spenderen? Maak er werk van in vijf stappen, samen met Spaargids.be. -
-
Mijnenergie
Sociale energieprijzen stijgen vanaf april: met hoeveel procent? En wat met de 400.000 gezinnen die dit tarief verliezen?
De sociale tarieven voor het tweede trimester van 2023 stijgen gemiddeld met 7,7% voor elektriciteit en met 9,5% voor aardgas. Let wel: zonder het plafonneringsmechanisme, dat de energieregulatoren hanteren, zouden de tarieven gemiddeld met 19% zijn gestegen voor elektriciteit en met 100% voor aardgas. Mijnenergie.be licht toe. -
Gouden Formule 15
Red Bull domineert, Alonso scoort stevig: de eerste speeldag van de Gouden Formule 1 onder de loep genomen
Max Verstappen strandde in de GP van Saudi-Arabië na een knappe inhaalrace op de tweede plaats. Enkel ploegmaat Sergio Pérez bleef uit zijn greep. Had jij dit voorspeld? Ga dan nu aan de slag voor de volgende GP in Australië en de rest van het seizoen: met de Gouden Formule 1 kan jij immers het beste raceteam samenstellen en zo kans maken op de hoofdprijs van maar liefst 4.000 euro. -
Mercedes alsmaar exclusiever: gemiddelde prijs 72.900 euro
Een Mercedes-wagen wordt alsmaar exclusiever. De gemiddelde prijs steeg vorig jaar tot 72.900 euro, schrijft persagentschap Bloomberg op basis van de jaarcijfers van de Duitse autofabrikant. Dat is een prijsstijging met 43 procent tegenover 2019, dus voor de coronapandemie. -
PREMIUM
De microcar duikt steeds meer op in het straatbeeld: luxeproduct of de perfecte mobiliteitsoplossing?