De XC40 Recharge, de eerste elektrische auto van Volvo.
Volledig scherm
De XC40 Recharge, de eerste elektrische auto van Volvo. © BELGA

Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's bouwen

Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's maken, en wil die alleen online verkopen. Dat meldt het Zweeds-Chinese automerk. De beslissing betekent het einde van de brandstofmotor voor het bedrijf, dat daarmee wereldwijd kiest voor een fundamentele transformatie. Toch betekent de ingrijpende beslissing niet dat dealers moeten sluiten, klinkt het.

85 reacties

  • pol van de velde

    1 maand geleden
    Mogen we nog lachen? Gaan ze de parkeerplaatsen in de steden omzetten tot laadpalen die gebruikt kunnen worden tegen woekerprijzen? DAT is onze toekomst!
  • Rony Lauwers

    2 maanden geleden
    Opgepikt uit de promotie van de MG ZS ( elektrische chinese SUV ) rijbereik aan 30km per uur = 263 km. Aan 120 KM/uur = 144 km ... Vanuit Overijse geraken we zelfs niet aan zee. In de winter en zeker als het vriest, mag je hier nog een mooi percentage afdoen...
  • Cyriel Claessens

    2 maanden geleden
    Een electrische auto kan voor sommige mensen een goede oplossing zijn, maar voor andere mensen een minder praktische oplossing. Ik begrijp echter niet waarom we de electrische auto moeten zien als het enige vervoermiddel van de toekomst. Als het zo was zouden geen fiscale voordelen nodig zijn en zou een verbod op verbrandingsmotoren niet overbodig zijn. Laat toch wat meer vrijheid om individuele keuzes te maken.
  • gilbert dejonghe

    2 maanden geleden
    Er zijn geen laadpalen genoeg en de auto is veel te duur . Waarom maken ze geen wagens die zich zelf opladen tijdens het rijden . Van waar gaan ze die stroom blijven halen ? Van een zonnepaneel die ook belast word .
  • Alexa Grieken

    2 maanden geleden
    Hoie moeten mensen in een appartement binnenkort hun wagens opladen? Hoe gaan we dat doen als zelfs nu al ons elektriciteitsnet overbelast is? Waarom is het onderhoud van elektrische wagens zoveel duurder vergeleken met een klassieke wagen? Heel dat gedoe is onbetaalbaar tenzij je een bedrijfswagen hebt.
  1. Febiac: “2021 wordt beter voor autosector, maar niveau van voor corona nog niet in zicht”

    Febiac: “2021 wordt beter voor autosector, maar niveau van voor corona nog niet in zicht”

    De coronacrisis heeft vorig jaar voor een ongeziene crisis in de autosector gezorgd. Voorspellingen zijn moeilijk, maar dit jaar wordt wellicht beter. Een herstel tot op het niveau van voor de coronacrisis zit er evenwel nog niet in. Dat zegt Andreas Cremer, de nieuwe CEO van automobielfederatie Febiac, in een gesprek met Belga. Cremer kondigt tegelijk een "re-initialisatie" van zijn federatie aan.
  2. Gedaan met de ‘brol’: deze Chinese merken willen de automarkt veroveren met betrouwbare en betaalbare wagens
    PREMIUM

    Gedaan met de ‘brol’: deze Chinese merken willen de automarkt veroveren met betrouwba­re en betaalbare wagens

    Primeur bij de 34ste Verkiezing VAB-Gezinswagen van het Jaar: voor het eerst kaapte een Chinese wagen de hoofdprijs weg. De MG ZS EV is een paradepaardje van de Chinese groep SAIC. En hij is niet de enige: ook Aiways, BAIC, DFSK, Seres en JAC proberen u te overtuigen met hun SUV’s: betrouwbaar, vaak elektrisch en vooral betaalbaar. Rijden we straks massaal met Chinese auto’s rond? Hoe China nu ook aan een veroveringstocht is begonnen op de automarkt.
  1. "Shame on you", voetbalsupporters uiten ongenoegen over Super League
    Play

    "Shame on you", voetbalsup­por­ters uiten ongenoegen over Super League

  2. Jake in tranen na bewegende foto van zijn overleden vrouw
    Play

    Jake in tranen na bewegende foto van zijn overleden vrouw

Geld