Vervuilend Fiat-Chrysler drukt uitstoot door schijnconstructie met Tesla
Autofabrikant Fiat Chrysler Automobiles (FCA) betaalt honderden miljoenen euro's aan Tesla om te ontkomen aan boetes van de Europese Unie. Door de verkopen van de elektrische Tesla's aan de eigen verkopen toe te voegen, gaat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van FCA drastisch omlaag en wordt voldaan aan de eisen voor schoon uitlaatgas.
Delen per e-mail
Tesla ontkomt zelf sowieso aan de boetes, omdat het uitsluitend volledig elektrische auto's maakt. De Financial Times onthult de opmerkelijke afspraak tussen beide autofabrikanten.
Fiat maakt vooral benzine- en dieselauto's en de merken Jeep en Chrysler, die eveneens tot FCA behoren, hebben veel benzineslurpers in het modelaanbod. Ook de kleinere merken Alfa Romeo en Maserati van FCA helpen met hun sportieve aspiraties bepaald niet mee om de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te brengen. Vanaf volgend jaar mag het gemiddelde van alle auto's die een fabrikant in de Europese Unie wil verkopen niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer zijn. Is die hoger, dan volgen er flinke boetes.
Eisen
Hoe opmerkelijk ook, de Europese Unie laat een dergelijke afspraak toe. De eisen gelden namelijk per fabrikant en niet per merk. Andere fabrikanten, zoals de Volkswagen Groep, profiteren van het grote aantal merken dat zij voeren. Zo kan de Volkswagen Groep de hogere CO2-uitstoot van Porsche's en Audi's compenseren door de in dat opzicht bescheidener modellen van Volkswagen, Skoda en Seat.
Voor Tesla is de deal met Fiat Chrysler bepaald geen primeur. In de Verenigde Staten haalt de autobouwer al inkomsten uit de verkoop van ‘uitstootcredits’. Vorig jaar ging het om 103,4 miljoen dollar, in 2017 om 297,7 miljoen dollar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Cherokee-stam wil dat Jeep stopt met het gebruiken van hun naam
De Cherokee, een legendarische jeep 4x4, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt namelijk dat het tijd is dat bedrijven en sportteams hun naam niet langer gebruiken. -
Sparen
Goedkoper lenen voor uw woning? Zo onderhandelen de banken hun kortingen
De rentes op woonleningen zijn al een tijdje laag. Heeft het dan geen zin meer om nog een lager tarief te onderhandelen? Toch wel! Zelfs een kleine verlaging kan een serieuze invloed hebben op lange termijn. Spaargids.be licht toe hoe de banken kortingen wel of niet toekennen. -
PREMIUM
Levend uit een gebroken, brandend wrak stappen: kan dat met een gewone auto ook?
-
-
Daimler wil duizenden banen schrappen in hoofdkantoor in Stuttgart
Tegen 2025 wil autobouwer Daimler 4.000 banen schrappen in zijn hoofdkantoor in het Duitse Stuttgart-Untertürkheim. Dat is meegedeeld aan de ondernemingsraad, zo blijkt uit een document dat de vakbonden verspreidden. De aankondiging past binnen de besparingsplannen van het bedrijf. -
25
“BMW wil alleen nog maar auto's met herbruikbare onderdelen”
De Duitse autobouwer BMW wil in 2025 alleen nog maar auto's maken van herbruikbare onderdelen. De autobouwer zal die plannen volgende week bekendmaken, bericht de Duitse krant Bild am Sonntag op basis van ingewijden. -
Multimedia
Welke televisies hebben de beste audio?
Het is een opvallend gegeven: de beeldtechnologie van televisies verbetert zienderogen, maar als je een televisie koopt met ingebouwde audio, krijg je heel vaak blikkerig en slecht geluid. Omdat een externe luidspreker of soundbar niet voor iedereen een oplossing is, stellen we enkele toestellen voor met betere audio. -
7
“Huawei wil eigen elektrische auto op de markt zetten”
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf zelf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen voor een elektrische auto.
31 reacties
Geert Tamsyn
Hans Schoen
Hendrik Patyn
Romy Snijers
Geert Tamsyn