Plug-inhybride wagen stoot meer uit dan aangegeven
Plug-inhybride wagens blijken geen zegen voor het klimaat. Een nieuwe studie opent het debat of overheidssubsidies terecht zijn. Dat schrijft De Standaard vandaag.
"Er rijden in ons land twee keer zoveel plug-inhybride wagens rond als elektrische modellen. Ze worden als een ideale tussenoplossing verkocht", zegt beleidsmedewerker Naomi Cambien van de Bond Beter Leefmilieu aan De Standaard, "terwijl een test aantoont dat dat onzin is.”
Volgens de studie van Transport & Environment (T&E), een Europese ngo voor duurzaam vervoer, presteren de plug-ins in werkelijkheid aanzienlijk slechter dan de officiële testresultaten laten uitschijnen.
Onderzoekers reden in opdracht van T&E met drie populaire middelgrote plug-inwagens verschillende realistische trajecten in en rond de Oostenrijkse stad Graz. Een eerste test in het stadscentrum toonde dat als de batterij leeg gereden wordt, het geafficheerde rijbereik vaak niet wordt gehaald. Bij de BMW 330e lag het een kwart lager, bij de Peugeot 308 bijna de helft.
Tijdens een hybride rit van de voorstad naar het centrum en terug stootten alle drie de auto's meer uit dan de officiële scores. Die werden na dieselgate nochtans aangescherpt. De BMW 3 stootte tot drie keer meer uit, de Renault Mégane meer dan de helft extra. Ook werd een route gereden met een volledig lege batterij. Zowel de BMW als de Peugeot toonde waarden rond de 200 gram CO2 per km, tot zeven keer meer dan de officiële waarde. De vraag is dan, zoals T&E beklemtoont, of de plug-inhybride wagens de 'groene' subsidies van de overheid wel verdienen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Geen lange laadtijden, geen gedoe met kabels, en je tankt in 5 minuten”: wordt waterstof een duchtige concurrent voor de elektrische auto?
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
-
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn. -
PREMIUM
“Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit”: hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst?
Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” -
PREMIUM
“We zetten banden van SUV’s plat voor het klimaat én de verkeersveiligheid”: gesprek met de woordvoerder van ‘Tyre Extinguishers’, die toesloegen in Brussel
Vorige week lieten activisten in Elsene de banden van 41 SUV’s leeglopen. “Je benzineslurper doodt”, zo luidt de boodschap die ze onder de ruitenwisser van de wagens achterlieten. Waarom viseren ze juist SUV’s? Hoe gaan ze te werk? En wat hopen ze hiermee te bereiken? Wij konden spreken met de woordvoerder van Tyre Extinguishers. -
Bekende investeerder waarschuwt: “Blijf weg van Tesla”
De bekende Amerikaanse investeerder Danny Moses - die ook opduikt als personage in de bekende film ‘The Big Short’ over de aanzet tot de financiële crisis van 2008 - waarschuwt andere investeerders om weg te blijven van Tesla-aandelen. Die nemen immers een fikse duik als gevolg van alle wantoestanden bij Twitter, het bedrijf dat Tesla-CEO Elon Musk recent verwierf en waar hij momenteel enorme chaos veroorzaakt.