Zoveel stijgt de belasting voor je bedrijfswagen in 2021
HLN DriveWie zijn bedrijfswagen ook voor privéverplaatsingen gebruikt, moet daar een belasting voor betalen. Deze is gelinkt aan het verbruik van je wagen en wordt elk jaar opnieuw aangepast. Dat geldt ook voor 2021 en zal in vele gevallen voor een hogere factuur zorgen. HLN Drive neemt de nieuwe wetgeving onder de loep.
Delen per e-mail
Beginnen doen we bij het begin. De belasting voor het privégebruik van je bedrijfswagen, het voordeel alle aard of VAA, wordt berekend op basis van een aantal componenten. Daartoe horen de leeftijdscoëfficiënt van je wagen (hoe ouder, hoe lager), de catalogusprijs (met BTW en alle opties, zonder de kortingen) en de CO2-uitstoot.
Het is in die laatste component dat het verschil ligt. De CO2 van je eigen wagen wordt immers afgetrokken van de “referentiewaarde”, de gemiddelde CO2 van de wagens met gelijkaardige motor. En aangezien het wagenpark steeds ecologischer wordt, zakken de waardes.
In 2020 bedroegen de CO2-referentiewaarden 111 gram voor benzinewagens (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides) en 91 gram voor dieselauto’s (en plug-in dieselhybrides). Voor 2021 nemen deze referentiewaarden sterk af: 102 gram voor benzineauto’s (-8,1%) en 84 gram voor dieselauto’s (-7,7%).
Hoe sterk zal het VAA stijgen?
Dit zorgt ervoor dat het VAA voor heel wat wagens sterk zal stijgen in 2021. Een dieselwagen van 30.000 euro bijvoorbeeld (inclusief BTW en opties, zonder kortingen) die werd ingeschreven in januari 2020 en een CO2-uitstoot heeft van 99 gram, ziet zijn VAA met 4,4% stijgen van 1.620 naar 1.692 euro per jaar. Wie dezelfde wagen dit jaar aanschaft in plaats van vorig jaar, komt er door de hierboven vermelde leeftijdscoëfficiënt nog slechter van af: het VAA bedraagt in dat geval 1.800 euro per jaar.
Nemen we een ander voorbeeld: een benzinewagen die 30.000 euro kost (inclusief BTW en opties, exclusief kortingen), die in januari 2020 werd ingeschreven en 120 gram CO2 uitstoot. In 2020 betaalde je daar 1.645,71 euro VAA per jaar voor. Dit jaar stijgt dat bedrag met 7,2% naar 1.795,51 euro. Schrijf je de wagen pas dit jaar in, dan bedraagt het VAA zelfs 1.877 euro per jaar.
Zelf op zoek naar een nieuwe auto? Doe hier de test op HLN Drive en ontdek je ideale auto.
Wat is de VAA van elektrische wagens?
Aangezien elektrische wagens steeds een uitstoot van 0 g/km hebben, wordt de CO2-waarde niet in acht genomen. Enkel leeftijdscoëfficiënt en catalogusprijs tellen dus, waardoor je voor veel elektrische auto’s het minimale VAA betaalt.
Toch zien ook de (al dan niet elektrische) wagens die het minimum VAA betalen hun belasting naar omhoog gaan. In 2020 bedroeg het minimum VAA immers 1.360 euro. In 2021 zal het minimale VAA licht verhogen tot 1.370 euro, een indexering van 1%. Conclusie: haast iedereen zal in 2021 meer betalen voor zijn bedrijfswagen, maar de hoogste stijging noteren we bij de meest vervuilende wagens, wat in het verlengde van de ambitie van de overheid ligt om het wagenpark te vergroenen.
Hoe bereken je de VAA van een bedrijfswagen?
Diesel:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG :
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Heb je al een voorkeur? Dit zijn momenteel de populairste bedrijfswagen: Mercedes A-Klasse, Volvo XC40, Kia Ceed SW, Ford Mustang Mach-E , Honda e
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive Van oud naar nieuw: 4 auto’s en hun beroemde voorganger
We ruilen het oude jaar in voor het nieuwe en ook in de autowereld volgen verschillende modelgeneraties elkaar op. Herkennen jullie deze beroemde voorlopers van hedendaagse automodellen die HLN Drive selecteerde nog? -
PREMIUM
Dé ultieme tips tegen de vrieskoude: "Vaseline op de rubbers van je deuren smeren? Doe dat alsjeblieft nooit”
Heb jij ook veel minder met je auto gereden dan anders dit jaar? Je bent niet de enige: door twee lockdowns stonden veel wagens langer stil. Niet ideaal nu de temperaturen richting het vriespunt zakken. Maar hoe kan je je auto nu het best wapenen tegen stilstand en koude? Er circuleren veel trucjes over, onze autojournalist Joost Bolle scheidt het kaf van het koren. “Smeer alsjeblieft nooit vaseline op de rubbers van je deuren.” -
HLN Drive Nieuwe elektrische auto’s in 2021
De elektrische auto lijkt definitief aan zijn doorbraak bezig. Een paar jaar geleden konden we het aantal wagens nog op twee handen tellen, nu lijken er in haast elk voertuigsegment nieuwe modellen te verschijnen. HLN Drive lijst 11 elektrische wagens op waar je in 2021 zeker eens naar moet kijken. -
-
Livios Een terrasoverkapping kiezen? Deze checklist helpt je op weg
Corona houdt ons al maanden aan huis gekluisterd, en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Overweeg je een terrasoverkapping om in alle comfort tijd buiten door te brengen? Weet dan dat er een overvloed aan keuzemogelijkheden en combinaties bestaat. Bouwsite Livios overloopt de zeven belangrijkste vragen die je moet stellen als je bepaalde systemen vergelijkt. -
Sparen Gratis renovatiekrediet voor ingrijpende ‘groene’ verbouwingen: dit zijn de voorwaarden en alternatieven
Tegen 2050 zouden bijna alle woningen in Vlaanderen energiezuinig moeten zijn, maar dan moet wel eerst ongeveer 95 procent nog gerenoveerd worden. Om al die groene verbouwingen te stimuleren, geeft de Vlaamse overheid vanaf dit jaar een renteloze lening voor energierenovaties. Spaargids.be bekijkt de (soms strenge) voorwaarden én de alternatieven. -
Energie Overstappen van energieleverancier is simpel. Waarom laten zoveel mensen dan besparing liggen?
Dat veel gezinnen vandaag onnodig te veel betalen voor hun energiecontract is ondertussen genoegzaam bekend. Energieregulator CREG merkt daarbij dat consumenten het te ingewikkeld vinden om van energieleverancier te veranderen. Mijnenergie.be bekijkt wat u moet weten om een goedkoper contact af te sluiten. -
Bijna 120.000 nieuwe auto's minder ingeschreven in 2020
In 2020 zijn in België 431.491 nieuwe personenwagens ingeschreven. Het gaat om een afname met ruim een vijfde (-21,55 pct) of bijna 120.000 auto's ten opzichte van 2019, toen 550.003 nieuwe personenwagens ingeschreven werden. Dat blijkt uit cijfers van Febiac. Alleen de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers gingen er in 2020 op vooruit.