Zoveel moet je neertellen voor de allereerste elektrische Harley-Davidson

Het legendarische merk met typerend motorgeluid, springt op de kar richting elektromobiliteit.
Harley-Davidson Het legendarische merk met typerend motorgeluid, springt op de kar richting elektromobiliteit.
Harley-Davidson gaat deze zomer de allereerste elektrische motor van het bedrijf lanceren. Dat gaat - zoals verwacht - nogal wat geld kosten. De volledig elektrische LiveWire - die in 3.5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur gaat - is te koop voor 29.799 dollar (zo’n 26.033 euro) en is nu te reserveren. 

Dat maakte Harley-Davidson bekend tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De LiveWire, die al jaren in ontwikkeling is, is volgens het bedrijf die prijs waard door haar kracht, stoere uitstraling én de connectiviteit van de motor. 

Zo is het voertuig verbonden met de smartphone, zodat je altijd de locatie, status en aankomende onderhoudsbeurten van je motor binnenkrijgt op je telefoon. Ook als iemand het gevaarte weet te stelen, is er geen reden tot paniek. Via ingebouwde GPS kan men de motor volgen. Daarnaast maakt de LiveWire een ‘futuristisch’ geluid tijdens het accelereren. Nét echt.

Er is echter een nadeel aan het hele pakket en dat is het bereik van de motor. Met een volle accu weet de LiveWire ongeveer 177 kilometer te rijden op stedelijke wegen. De fabrikant wijst er wel op dat die cijfers op het seriemodel kunnen afwijken en ook afhankelijk kunnen zijn van de weersomstandigheden. Hoewel 177 kilometer meer dan genoeg is voor veel forensen, zijn er bij de concurrentie motorfietsen te vinden met een veel hoger bereik; van bijna 250 kilometer. De batterij zal zowel via een gewoon stopcontact als aan een snellaadstation opgeladen kunnen worden.

Het model LiveWire valt zowel op met zijn prestaties als zijn prijskaartje. De leveringen starten vanaf augustus.
REUTERS Het model LiveWire valt zowel op met zijn prestaties als zijn prijskaartje. De leveringen starten vanaf augustus.
REUTERS
AFP



33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erwin De Meyer

    Ik zal wel met mijn Honda Pan European 1300 blijven rijden en die veel meer comfort en bagage capaciteit heeft. En waar ïk bijna 500 km mee kan rijden met een volle tank.

  • luc delaet

    Ik heb ergens gelezen dat een testrijder van een motortijdschrift in 2014 bij de voorstelling van het prototype in de USA en Europa en een bijbehorende testrit maar 85 km kon rijden en de batterij 3 uur moet opladen.

  • Jan Verstrepen

    Goed maar wat ben je met zulk kort bereik?

  • Roger Cooks

    Die 177 Km zal wellicht zo zeer te geloven zijn als het verbuik van 3,6-5,7 liter/100 km die in de folder van mijn Clio Grandtour staat. Ik mag als milieubewust chauffeur al heel blij zijn als het onder de 8 liter blijft.

  • Patrick Tielemans

    Lawaai is inderdaad lastig, maar dit redt levens. Zowel voor de gebruiker als de niet gebruiker.