Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit

ElectricityMap
ElectricityMap ElectricityMap
Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Dat valt niet te ontkennen, maar de cijfers die daarrond circuleren zijn dikwijls contradictorisch, en bovendien haast onmogelijk te staven. Maar eens elektrische auto’s rondrijden, zijn ze nog niet CO2-neutraal. De manier waarop elektriciteit opgewekt wordt, speelt immers ook mee. Daar bestaan wél eenduidige cijfers over... en die werpen toch een heel ander licht op de CO2-neutraliteit van elektrische voertuigen.

Die cijfers vind je op ElectricityMap (bestaat ook als app), een website die in real time aangeeft hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, etc.

ElectricityMap
ElectricityMap ElectricityMap

Enkele voorbeelden:

België: 261 g CO2
Frankrijk: 66 g CO2
Duitsland: 311 g CO2
Nederland: 427 g CO2
Polen: 634 g CO2
Noorwegen: 28 g CO2

Uiteenlopende cijfers

Het minste wat je kan zeggen, is dat de cijfers erg uiteenlopend zijn. Dat is ook logisch, zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is dan weer nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool.

Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische wagen en een diesel volgende cijfers op:

Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km

Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km

Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km

Uitstoot in België: 4.280 g/100 km

Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI: uitstoot van 91 g CO2/ km

Uitstoot (overal hetzelfde): 91 x 100 : 9.100 g CO2/100 km

De ecologische voetafdruk van een EV is sterk afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt.
D'Ieteren De ecologische voetafdruk van een EV is sterk afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt.

Nuluitstoot: nee, maar ...

Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het meest extreme geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nuluitstoot hebben eens ze de weg opgaan, is echter een mythe. Nochtans worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd. Het minste wat je daarvan kan zeggen, is dat men daarmee de waarheid geweld aandoet. Het gevolg is wél dat verbrandingsmotoren gecertificeerd worden met een bepaalde CO2-waarde en dat elektrische wagens reeds een oneerlijke voorsprong krijgen in deze kromme vergelijking omdat het zogezegd nuluitstoot-voertuigen zijn. 

Mark Pecqeur
Mark Pecqeuur Mark Pecqeur

Mark Pecqueur: “elektrisch blijft een positief verhaal voor het klimaat”

We staken ook ons licht op bij Mark Pecqueur, docent en onderzoeksleider autotechnologie bij Thomas More Hogeschool: “Dat elektrische auto’s CO2-uitstoot veroorzaken, dat is evident. Alleen al bij de productie van de batterijen is die uitstoot 60% hoger dan bij conventionele modellen. Daarbij moet je ook nog de uitstoot gelieerd aan de energieproductie tellen. Niettemin blijft elektrisch een positief verhaal voor het klimaat. Mijn collega Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat dan verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 km ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energebronnen. Ik kan het belang van de manier waarop elektriciteit geproduceerd wordt echter niet genoeg benadrukken. Want nu heb je de bizarre situatie dat elektrische auto’s veel populairder zijn in Nederland ... terwijl dat in België veel sneller een positief verhaal is voor het klimaat dankzij onze lagere CO2-uitstoot bij de productie van elektriciteit.”

Benzine, diesel, hybride of elektrisch? De keuze is niet gemakkelijk. Vul onderstaande test in zodat het je in enkele stappen een duidelijk en objectief beeld zal schetsen. 




26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Landsman

    Mijn diesel is veel zuiniger en stoot minder uit, zou ik xtl kunnen tanken dan is mijn diesel de groenste wagen op de planeet. Gewoon een Euro4 die dan zonder aanpassingen 100% groen is. Waarom kunnen we nog steeds geen xtl tanken overheid?

  • Geert Tamsyn

    Voor petroleum zijn ganse oorlogen gevoerd, en veel kinderen gestorven, Frans Peeters.

  • Dean Laerte

    Ik wil dat zien iedereen elektrisch en een lader thuis van 65 kilowatt. We moeten wel a+++ huishoudtoestellen en ledverlichting kopen. We gaan er niet komen met onze windmolens en zonnepanelen dus begin maar een stuk of 8 nieuwe kerncentrales te bouwen!

  • karel van zand

    Ze maken ons wijs wat ze willen.... nog niet eens zo lang geleden werd diesel gepromoot voor het milieu en nu verketterd.... het draait allemaal om geld.

  • Jules Vermeers

    Het maken van de batterijen, het opwekken van de stroom en je hebt een maat voor niets.