Zo ver komen deze veertien elektrische auto's in de praktijk

Hyundai Kona.
Hyundai Hyundai Kona.
Elektrische auto's komen in de praktijk veel minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Britse consumentenplatform WhatCar? vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen.

In Noorwegen is het al in 2025 zover, maar vijf jaar daarna mogen er in Nederland, Denemarken en Ierland geen nieuwe benzine- of dieselauto's meer worden verkocht. De Nederlandse regering zegt ernaar ‘te streven’ dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. 

De consequenties zijn enorm. Als alles volgens planning doorgaat moeten autofabrikanten hun productielijnen grondig omgooien en moeten uitbaters van tankstations zich gaan herbezinnen. En de consument vraagt zich af wanneer hij definitief op de elektrische auto zal overstappen. 

WhatCar  onderzocht hoe ver de onderstaande veertien elektrische auto’s van nu in de praktijk komen door ze aan een identieke test bloot te stellen. Wat bleek? De Engelse onderzoekers reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische auto dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.  

14. Smart ForFour EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer 

Reëel bereik: 91 kilometer

13. Smart ForTwo EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 91 kilometer

12. Volkswagen e-Up € 25.095

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 106 kilometer

11. Hyundai Ioniq € 33.995

Officieel bereik: 280 kilometer

Reëel bereik: 204 kilometer

10. Volkswagen e-Golf € 38.970

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 188 kilometer

9. Nissan Leaf € 38.940

Officieel bereik: 270 kilometer

Reëel bereik: 205 kilometer 

8. Renault Zoe € 32.890

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 234 kilometer

7. BMW i3 € 41.994

Officieel bereik: 310 kilometer

Reëel bereik: 265 kilometer

6. Audi e-tron € 84.100

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 315 kilometer

5. Tesla Model S (75D) € 83.420

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 328 kilometer

4. Tesla Model X (100D) € 117.820

Officieel bereik: 560 kilometer

Reëel bereik: 375 kilometer

3. Kia e-Niro € 42.510

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer 

2. Jaguar I-Pace € 81.810

Officieel bereik: 470 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer

1. Hyundai Kona Electric € 40.995

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 416 kilometer

LEES OOK:  Sterke stijging in premieaanvragen voor volledig elektrische auto’s




127 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marnix De Luyck

    Ze zijn weer eens de efficiëntste en veiligste wagen in zijn klasse (elektrisch) vergeten model 3 long Range vanTesla. Officieel bereik 500 km. Reël bereik is van een 450 km.

  • raf peeters

    Hendrik Patyn,juist,betweters en mensen zonder kennis van zaken kan je best maar laten,blijven beweringen doen die op niks slaan tot ze zelf hun onzin beginnen gelo-ven en waarheid houden, was daar al lang achter.Geen energie aan besteden.

  • Hendrik Patyn

    Mr Peeters niet op letten Mr Tamsyn probeert de mensen hier veel blaaskes wijs te maken. Onlangs nog wilde hij de mensen doen geloven dat een batterij van een Tesla het gewicht heeft van 2 passagiers, 540kg, zware gevallen ten huize Tamsyn. Ter info een Tesla S 100d op de snelweg aan 130km/U met de airco op 22 bij 35° geraakt slechts 280km ver, pfffff

  • PAUL VERSPEELT

    Ik ga jaarlijks naar de Grote Prijs van België Formule 1 , en af en toe naar andere races op het circuit van Spa - Francorchamps , 230Km. van mijn woonplaats. Met geen enkel van die tuigen geraak ik heen en terug zonder opladen onderweg , met de meeste kan dat zelfs niet voor de heenrit alleen. En dan zijn er nog , die ons zouden willen doen geloven , dat naar Murcia rijden met zo'n ding een fluitje van een cent is.

  • raf peeters

    Geert Tamsyn ,alweer verkeerde info en verkeerde gegevens,hoop toch maar niet dat je ooit met getallen,gegevens en berekeningen te doen had of moest doorgeven ,zou anders duchtig in honderd gelopen zijn.