Zes procent Belgische autoverkoop is nep

Illustratiebeeld
Shutterstock Illustratiebeeld
De Belgische automarkt kende vorig jaar met 550.003 nieuwe inschrijvingen het tweede beste verkoopjaar ooit. Maar de realiteit is minder rooskleurig. Zes procent van de verkoop is eigenlijk 'fake'. 35.000 auto's werden binnen de maand na hun inschrijving opnieuw uitgeschreven, schrijft De Tijd donderdag. Merken verkopen de auto's in kwestie nadien als jonge occasie of exporteren ze naar het buitenland. 

De techniek zit in de lift, blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac, die de 'valse' inschrijvingen wegfilteren in hun cijfers over de Belgische automarkt. De Belgische automarkt telde in 2019 drie keer meer valse inschrijvingen dan in 2017. De meeste merken schrijven enkele honderden pers-, test- of directiewagens snel uit. 

Valse inschrijvingen

Vijf spelers passen de techniek al jaren op grote schaal toe in België. Het Franse Renault was vorig jaar samen met zijn Roemeense zustermerk Dacia goed voor 10.000 valse inschrijvingen, vijf keer meer dan een jaar eerder. Van het Zuid-Koreaanse merk Hyundai werden vorig jaar 7.670 auto's meteen uitgeschreven, een op de drie van de totale verkoop.

De merken hebben verschillende redenen om wagens meteen uit te schrijven. Invoerders en dealers gebruiken de valse inschrijvingen om hun verkoopdoelen, en bijhorende bonussen, te halen. Ook de nieuwe Europese uitstootdoelstellingen leiden mogelijk tot een groei van het fenomeen. Omdat constructeurs vanaf dit jaar boetes riskeren als hun nieuwe auto's gemiddeld meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, schreven veel merken vorig jaar nog een rist 'vuile' onverkochte wagens in, zodat die exemplaren niet meetellen in de cijfers van 2020.




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Raoul Rouma

    Is al jaren zo. De dealers moeten voldoen aan de hun opgelegde quota om een serieuze premie van de constructeur te krijgen, daarom schrijven ze die wagens op bepaalde data in en voldoen ze, en innen ze aldus die premies.

  • Geert Tamsyn

    Wat nog maar eens aantoont dat de tweedehandsverkoop geen kwaliteitsindicator kan zijn.

  • Willem Sarlee

    Doen ze al jaar en dag. VW en Renault zijn hierin de kampioenen!

  • bruno Van de gaer

    Volkswagen is daar mee begonnen om de populariteit van de golf op te krikken . Zij doen dit al minstens 25 jaar.

  • Ronny Cuypers

    Er is dus niks vals aan die inschrijvingen. Het is gewoon een creatieve oplossing voor alweer het zoveelste regeltje van de overheid.