Zelfrijdende auto’s nu wettelijk toegestaan in Duitsland
De Duitse federale overheid heeft de ‘wet voor het autonoom rijden’ aangenomen. Daarmee is Duitsland het eerste Europese land dat deze stap zet. De wetgeving is een eerste stap in het toelaten van zelfrijdende auto's van niveau 4 op de openbare weg.
Delen per e-mail
Duitsland had al een regelgeving voor autonoom rijden, maar dat mocht alleen met een speciale vergunning en in een afgebakende omgeving, bijvoorbeeld op een industrieterrein. Bij de nieuwe wet is een dergelijke vergunning niet meer nodig en wordt het in Duitsland landelijk mogelijk om autonoom te rijden. Er blijven vooralsnog wel afgebakende zones gelden en de wet is alleen van toepassing op autonome rijhulpsystemen van niveau 4. Dat wil zeggen dat de auto in principe zelfstandig kan rijden, maar dat er nog wel een bestuurder aan boord moet zijn die in geval van nood kan ingrijpen.
Niveau 5, waarbij er helemaal geen bestuurder meer aan te pas hoeft te komen, ligt vooralsnog buiten bereik. Waar de autonome zones precies komen te liggen en hoe groot ze zijn, is nog niet bekend.
Ralf Brandstätter, de topman van Volkswagen, reageert enthousiast op LinkedIn: “Het is goed en belangrijk dat Duitsland hierin voorop loopt. De taak is nu om de wet snel te implementeren”, zegt hij. Volkswagen investeert tot 2025 maar liefst 27 miljard euro in de digitalisering, waaronder autonoom rijden ook valt. Mercedes-Benz en BMW timmeren overigens ook hard aan de weg op dat gebied. Ook voor een fabrikant als Tesla, die momenteel vol inzet op haar fabriek in Berlijn en de ‘Full Self Driving’-software, is de Duitse wet welkom.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energie
Zonnepanelen versus terugdraaiende teller: Test Aankoop vindt dat Wallonië het veel beter aanpakt
Het arrest van het Grondwettelijk Hof rond de afschaffing van de terugdraaiende teller zorgt nog altijd voor beroering bij de eigenaars van zonnepanelen. Test Aankoop omschreef het Waalse model onlangs als een te volgen voorbeeld voor Vlaanderen. Mijnenergie.be legt uit wat de verschillen zijn met de Vlaamse regeling. -
Sparen
Tijd om uw woning energiezuinig(er) te maken? Zo vindt u de goedkoopste energielening
Hebt u plannen om uw woning energiezuiniger te maken en denkt u eraan om hiervoor een lening af te sluiten? Weet dan dat u verschillende opties hebt: een specifieke energielening, een hypothecair krediet, een wederopname op uw hypotheeklening of het gratis Vlaamse renovatiekrediet. Spaargids.be overloopt de voor- en nadelen. -
Uber stopt eigen ontwikkeling zelfrijdende auto's
Taxibedrijf Uber Technologies stopt met de eigen ontwikkeling van zelfrijdende auto's. In plaats daarvan worden die onderzoeksactiviteiten overgelaten aan het bedrijf Aurora Innovation. -
-
Volkswagen-baas verwacht binnen vijf à tien jaar zelfrijdende wagens
Het zal vijf tot tien jaar duren voordat er volledig autonoom rijdende auto's op de markt komen. Dat verwacht althans Herbert Diess, topman van het Duitse autoconcern Volkswagen. In een interview zegt hij dat de ontwikkeling van chips voor auto's zodanig snel gaat, dat zelfstandig sturende auto's niet langer verre toekomstmuziek zijn. -
Deze technische snufjes maken je leven zoveel gemakkelijker
We staan er niet altijd bij stil, maar tal van slimme technologische uitvindingen hebben ons leven al gemakkelijker of entertainender gemaakt. Waar vorige generaties ineens hun leven zagen veranderen door de komst van pakweg walkmans of de Nokia-telefoon, zijn er vandaag andere kleinoden in trek. -
Volkswagen gaat strijd aan met Tesla en geeft meer uit aan ontwikkeling elektrische auto's
De Duitse autobouwer Volkswagen gaat een groter deel van het onderzoeksbudget besteden aan de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. Zo wil de autofabrikant de strijd aangaan met Tesla, op dit moment de belangrijkste fabrikant van elektrische auto's. -
Foxconn gaat elektrische auto ontwikkelen met start-up Fisker
Het elektronicabedrijf Foxconn uit Taiwan, dat vooral bekend is als leverancier voor Apple, richt zich steeds nadrukkelijker op de automarkt. Na de lancering van een eigen platform voor elektrische auto's, gaat het bedrijf nu samen met de Amerikaanse start-up Fisker een auto ontwikkelen. Die moet in 2023 op de markt komen.