Welke auto's zien verkeersbelasting dalen in 2021?
HLN DriveSinds 1 januari wordt de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse rijtaks op een andere manier berekend. Een aantal wagens doen er hun voordeel mee, voor andere auto’s zal je meer moeten betalen. HLN Drive worstelde zich door het fiscaal kluwen.
Delen per e-mail
De belasting werd aangepast omdat de CO2-uitstoot van auto’s wordt berekend via een nieuwe, strengere test: de WLTP-cyclus. Aangezien de test haast altijd voor een hogere CO2-uitstoot zorgt, zou dit voor het hele wagenpark een belastingverhoging betekenen. Om dit te vermijden, werden de bestaande formules aangepast.
Daarnaast was het ook de bedoeling om voertuigen met een relatief lage CO2-uitstoot te bevoordelen in een budgetneutrale oefening. Dat wil zeggen dat wie een nieuwe milieuvriendelijke wagen koopt, wordt beloond met een lagere inschrijvingstaks en een goedkopere jaarlijkse verkeersbelasting. De belastingverhoging zal vooral gedragen worden door de meest vervuilende voertuigen. De regels gelden voor alle wagens die sinds 1 januari werden ingeschreven.
Welke voertuigen worden voordeliger/nadeliger belast?
Het zijn vooral de kleinere wagens die hun voordeel doen, maar globaal genomen krijgt zowat 60% van de wagens die je in ons land kan kopen een gunstigere fiscaliteit. Zo zien de Volkswagen Golf, Renault Clio en Opel Corsa, vorig jaar alle drie in het lijstje van de 10 populairste auto’s, hun jaarlijkse verkeersbelasting dalen met enkele euro’s in de tabellen die de overheid naar aanleiding van deze wetswijziging publiceerde (zonder daarbij de exacte motorisatie van de wagens te vermelden. Populaire SUV’s als de Nissan Qashqai (+2 euro) en vooral de Volkswagen Tiguan (+93 euro) gaan er dan weer op achteruit.
Hetzelfde zien we bij de eenmalig te betalen BIV, waar kleinere SUV’s als de Mazda CX-3 (-284 euro), de Ford Kuga (-240 euro) en de Hyundai Tucson (-215 euro) hun belasting fors zien dalen. De BMW X3 (+794 euro), Mercedes GLC (+447 euro) en Peugeot 3008 (+165 euro) zien hun fiscaliteit dan weer in negatieve zin bijgesteld. Elektrische wagens blijven vrijgesteld van deze belastingen, daar verandert dus niets.
Worden alle ecologische motorisaties dan bevoordeeld?
Neen, wagens op CNG en plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 g/km verliezen hun vrijstelling van BIV en rijtaks. Hierdoor zijn enkel de 100% elektrische voertuigen vrijgesteld van deze belasting. Vooral voor CNG-wagens is dit een domper, het duurt nu immers langer eer je het prijsverschil tussen de goedkopere verbrandingsmotoren en de duurdere CNG-versie overbrugt. Voor plug-in voertuigen blijft het BIV dan weer, mede door de lage WLTP-waarden van deze voertuigen, ook in 2021 nog relatief laag, waardoor de invloed van de nieuwe belastingen beperkt blijft.
Conclusie
Neen, de nieuwe autofiscaliteit zorgt niet voor een aardverschuiving. Wel let je best op: WLTP CO2-waarden vanaf 120- 130 gram vaak leiden tot een hogere fiscale druk. Een wagen van een maatje kleiner kiezen of voor een andere motorisatie opteren, kan je dus weldegelijk een mooie winst opleveren. Dus ja: ook in 2021 blijven auto’s met een verbrandingsmotor nog interessant.
Hulp nodig bij het kiezen van een nieuwe wagen? Doe hier de test op HLN Drive en krijg advies van experten.
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autofabrikanten liegen erop los: kofferbak soms honderden liters kleiner dan opgegeven
Volkswagen behoort volgens automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, tot de grootste leugenaars als het gaat om het opgeven van de bagageruimte. De kofferbak van de Volkswagen Sharan blijkt maar liefst 325 liter kleiner dan opgegeven. Maar ook andere fabrikanten fantaseren er soms flink op los. -
Jobs Wat als je niet op pensioen wil gaan? Dit zijn de regels voor werken na 65
Het pensioen van tv-icoon Martine Tanghe gaf een nieuwe impuls aan het debat over werken na 65. Wil je blijven werken hoewel je op pensioenleeftijd bent? Of ben je al met pensioen, maar wil je toch iets bijverdienen? Jobat.be bekeek de regels. -
Multimedia Is het nog de moeite om te investeren in een fototoestel?
Omdat de camera’s in onze smartphones steeds beter worden, lijkt het dom om nog in een fototoestel te investeren. Onze techredacteur zocht naar de belangrijkste verschillen tussen de twee. -
-
Honderdtal oldtimers in brand nabij Ronse
Op de site van een vroegere textielfabriek in Amougies, een deelgemeente van Mont-de-l'Enclus (provincie Henegouwen) is gisteravond brand uitgebroken. In een van de gebouwen op de site, vijf kilometer ten westen van Ronse, stond een honderdtal oldtimers. Er vielen geen gewonden. -
Sparen Na de tariefverhogingen bij sommige banken: hoe gemakkelijk is het om over te stappen?
KBC kondigde begin deze maand al aan dat ze een aantal van haar tarieven fors optrekt. Ook bij andere banken zijn er belangrijke wijzigingen. Maar wat als u daar als klant niet mee akkoord gaat? Kan u dan gemakkelijk overstappen en is daar ook een kostprijs aan verbonden? Spaargids.be belicht de werking van de (gratis) bankoverstapdienst. -
HLN Drive Zoveel stijgt de belasting voor je bedrijfswagen in 2021
Wie zijn bedrijfswagen ook voor privéverplaatsingen gebruikt, moet daar een belasting voor betalen. Deze is gelinkt aan het verbruik van je wagen en wordt elk jaar opnieuw aangepast. Dat geldt ook voor 2021 en zal in vele gevallen voor een hogere factuur zorgen. HLN Drive neemt de nieuwe wetgeving onder de loep. -
HLN Drive Ford Mustang 'Eleanor' uit Gone in 60 Seconds staat te koop
Filmauto’s zijn altijd felbegeerde wagens, zeker als ze uit een blockbuster komen. Een van de topfavorieten van HLN Drive is ongetwijfeld deze Shelby Mustang, die ooit nog met Nicolas Cage in 'Gone in 60 Seconds’ acteerde.