Wat te kiezen: benzine, diesel, hybride of elektrisch? Doe hier de test!

Photo News
Het Brusselse autosalon opent vandaag de deuren, dat betekent dat veel landgenoten momenteel aan het uitkijken zijn naar een nieuwe vierwieler. Met alle keuzestress van dien, want bovenop het enorme modelaanbod stellen veel mensen zich vandaag (terecht) de vraag welke motor er in de neus van hun volgende berline, break of SUV moet liggen. Met deze korte test, die in enkele stappen een duidelijk en objectief beeld schetst van je mobiliteitsprofiel, proberen we je alvast op weg te helpen.

“De toekomst is elektrisch”, zo staan de autoconstructeurs al een tijdje in koor te roepen. Anderzijds blijkt vandaag nog geen 2 procent van de Belgen bereid om er daadwerkelijk in te investeren, schroeft de Vlaamse overheid haar subsidiebeleid terug en blijft het maar zeer de vraag of we er het klimaat wel degelijk een dienst mee bewijzen.

Hybride dan maar, als een soort compromis à la belge? En mag dat er dan één met of zonder stekker zijn? De gemiddelde consument heeft vandaag veel vragen, maar krijgt weinig antwoorden.

Moeilijker dan ooit

Vroeger was het allemaal eenvoudig: wie veel kilometers deed, kocht een zuinige diesel, alle anderen hielden het bij een goedkopere benzineauto. 

Vandaag liggen de zaken veel complexer. Niet alleen is het historische prijsvoordeel aan de pomp volledig verdampt (en is diesel vandaag zelfs duurder dan benzine), er zijn ook een aantal nieuwe technologieën in het spel gekomen die maken dat de keuze voor een bepaalde motorisatie moeilijker is dan ooit.

Dieseltje, dieseltje aan de … kant?

Als de verkoopcijfers van de afgelopen jaren één ding duidelijk maken, dan wel dat de hegemonie van de dieselauto, die aan het begin van dit decennium nog een marktaandeel van 75 procent opeiste, definitief (?) voorbij is. Voorlopig zijn het de benzines die daar hun voordeel mee doen – met de nadruk op voorlopig, want de houdbaarheidsdatum van de traditionele verbrandingsmotor komt volgens experts zienderogen dichterbij.

Maar of dat ook betekent dat je nu al moet overstappen op één van de ontelbare hybride, plug-in hybride of volledig elektrische alternatieven die je op het autosalon aangeprezen zullen worden als de slimste, schoonste én goedkoopste manier om van A naar B te raken?

Het antwoord hangt vooral van je eigen mobiliteitsprofiel af, zo blijkt uit de test die onze redactie in samenwerking met Fangio.be heeft ontwikkeld. We gebruikten daarvoor uitsluitend objectieve criteria, die rekening houden met je verplaatsingspatroon, je praktische én je financiële mogelijkheden, maar ook met de gemiddelde kilometerkostprijs van elk aandrijftype.

Benieuwd naar je persoonlijke resultaat? Doe dan zeker de test hierboven!

Photo News



192 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • pol van de velde

    Ik rijd met een Mercedes diesel van 9 jaar jong, nog in nieuwstaat, verbruik 8 liter/100km en mag de LEZ steden niet meer binnen zonder betalen. Mijn buurman heeft een 4 jaar jonge Bentley met een gemiddeld verbruik van 15 liter, hij mag de stad wel binnen zonder te betalen. Ook met zijn 2e wagen, een Ferrari kan hij zonder problemen de stad in scheuren. Kan mij één politieker uitleggen waar de logica van LEZ is?

  • Rudy Van Cuyck

    ik heb mijn keuze gemaakt ne goeie velo gekocht

  • Alain Wertelaers

    Zoals we met de zonnepanelen genaaid zijn, zullen we ook met de elektrische auto genaaid worden !!!

  • Marissa Van Oostevelde

    Belangrijkste vraag die ik me stel "wat met het energie tekort?" ieder jaar horen we dat ze niet gaan toekomen met de stroomvoorziening. Gaat dit probleem niet enkel erger worden als iedereen elektrisch gaat rijden?

  • Johan Hendrickx

    En ze zijn gas nog vergeten in het lijstje op te nemen, om het nog wat ingewikkelder te maken! De beleidsmakers weten het zelf niet meer en laten op tijd en stond wat ballonnetjes op, na een zoveelste wetenschappelijk onderzoek, met héél véél lucht in..