Wat je zelf kunt doen tegen ‘oogverblindende’ moderne koplampen

Moderne koplampen werken verblindend, vinden veel automobilisten.
Shutterstock Moderne koplampen werken verblindend, vinden veel automobilisten.
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt vaker last te hebben van verblindingsverschijnselen dan een jaar geleden.

Uit een recente studie van automobielorganisatie Royal Automobile Club (RAC) blijkt dat meer dan de helft van de bestuurders in het Verenigd Koninkrijk nu vaker verblind wordt door felle koplampen dan een jaar geleden. Ruim 91 procent van de 1.250 ondervraagde automobilisten beweerde dat ‘enkele’ of ‘het merendeel’ van de koplampen op de weg te fel waren. Ook in onze streken lijkt het aantal klachten toe te nemen, zo blijkt uit het grote aantal reacties op diverse internetfora over dit onderwerp.

De RAC zei eerder al dat de vooruitgang in koplamptechnologie het probleem veroorzaakt. Led- en laserkoplampen rukken immers op. Ze zijn fel, maar bieden de automobilist ook veel beter zicht dan de conventionele halogeenlampen. Steeds meer nieuwe auto’s beschikken tegenwoordig overigens over technologie die verblinding van andere weggebruikers kan voorkomen. Deze systemen werken echter alleen tijdens het rijden met groot licht. De lampen schakelen dan automatisch terug naar dimlicht.

Secondenlang

Het extreem felle licht zorgt er volgens de RAC voor dat tegenliggers soms een paar tot wel tien seconden lang veel minder zien op de weg. De problemen begonnen volgens de Britse krant The Sun met de introductie van duurzame halogeenlampen. Het gebruik van het nog veel fellere xenon-licht met de blauwe uitstraling en het huidige populaire led- en laserlicht zouden tot nog veel meer klachten leiden.

Laserlicht is volgens autofabrikanten de ultieme revolutie in ledverlichting. Deze verlichting bevat kleine mobiele spiegeltjes die de lichtstralen verspreiden én richten. In tegenstelling tot klassieke lasers zijn deze laserstralen niet schadelijk voor de ogen, aangezien het licht dankzij fluorescerend fosfor wordt omgezet. De lichtstralen worden zo wit en lichtgevend, maar niet verblindend.

50 procent van de bestuurders in het onderzoek zei overigens dat SUV’s, die hoger op de weg staan ​​dan de meeste auto’s, de belangrijkste oorzaak vormen voor de toenemende mate van verblinding. In Engeland is de actiegroep Lightmare opgericht, een variant op nightmare (nachtmerrie). De oprichter zegt inmiddels duizenden klachten van automobilisten te hebben ontvangen.

Hoe je jezelf kunt beschermen tegen verblindende koplampen

- Zorg ervoor dat je voorruit schoon is, aan de buiten- maar ook aan de binnenkant, door de vuile en vaak vettige laag te verwijderen die er vaak op ligt

- Focus niet op het ‘verblindende’ voertuig dat uit de tegengestelde richting komt. Probeer gewoon naar je eigen rijstrook te kijken

- Gebruik de nieuwste technologie: sommige auto’s hebben een functie voor automatisch dimmen geïnstalleerd in de achteruitkijkspiegel om het licht van achteropkomend verkeer te dimmen

- Als je achteruitkijkspiegel geen automatische ‘anti-verblindingsmodus’ heeft, zet 'm dan in een andere stand om geen last te ondervinden van de lichten van de auto achter je

- Een aangepaste bril, met polariserende glazen, maakt het veiliger om ’s nachts met de auto te rijden

- Wanneer je een bril draagt, zorg dan ook dat je glazen helemaal schoon zijn

- Gebruik de zonneklep(-pen) om eventuele koplampen die het zicht belemmeren af te schermen




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • DIRK RASSCHAERT

    Een goeie zonnebril lost veel op, kan je ook als nachtbril gebruiken. Moet wel polariserende zijn.

  • Joske Zeeuw

    Hendrik, dus jouw oplossing is gewoon een deel van het probleem worden, met opzet.

  • Coen Geurts

    Afschaffen die brol; je ziet inderdaad enkele seconden niks mee, net als bij lasogen. Dat ze daar eens werk van maken op de keuring.

  • raf peeters

    En hoe ze in Nederland de lampen gesteld worden is ook een raadsel ,Nederlandse wagens hebben hun lichten altijd te hoog schijnend staan .

  • willem keuleers

    Fietsen zijn nog erger...Die lampen zijn soms straffer dan de grootlichten van een auto