Waarom verplichte snelheidsbegrenzer volgens deze verzekeraar juist gevaarlijk is

Ford
Verzekeraar Zurich Insurance waarschuwt dat het Europees plan om auto’s verplicht met snelheidsbegrenzers uit te rusten gevaarlijk is. Het systeem kan volgens hen juist leiden tot ongevallen bij scholen en tijdens slecht weer - en zou mogelijk niet werken op het platteland.

Nieuwe auto’s moeten vanaf 2022 in de EU onder meer verplicht voorzien zijn van intelligente snelheidsbegrenzers. De voertuigen remmen dan automatisch af tot de ter plekke geldende maximumsnelheid met behulp van GPS en verkeersbordherkenningcamera’s. Volgens Zurich Insurance zou dit kunnen leiden tot een daling van het aantal snelheidsgerelateerde ongevallen, maar tevens tot een toename van andere ongelukken.

Het bedrijf suggereert dat automobilisten te afhankelijk kunnen worden van de technologie, wat zou resulteren in onvoorzichtig rijden bij scholen en slechte weersomstandigheden. Calum McPhail, hoofd van aansprakelijkheidsclaims bij Zurich Insurance, vertelde tegen MailOnline dat chauffeurs mogelijk niet meer zelf nadenken over hun snelheid omdat ze automatisch binnen de limiet zitten.

“Automobilisten kunnen veronderstellen dat ze veilig bezig zijn zolang ze zich aan de maximumsnelheid houden en dat dus ook permanent doen”, aldus McPhail. “Dit ongeacht de directe omgeving, zoals bijvoorbeeld bij scholen en tijdens gevaarlijke weersomstandigheden, zoals water op de rijbaan, mist, sneeuw of ijs”. Ook oversteekplaatsen voor voetgangers en scherpe of blinde bochten worden volgens McPhail gevaarlijk door de nieuwe maatregel. 

De Britse automobielclub RAC is het eens met de verzekeraar. "Het feit dat de snelheid beperkt is, mag er niet toe leiden dat de bestuurder binnen de limiet automatisch overal zo hard kan rijden als ‘ie maar wil”, aldus een woordvoerder. Ook twijfelt Zurich Insurance  - op basis van eigen ervaringen met het gebruik van zwarte dozen voor telematica-verzekeringspolissen - of de satelliettechnologie wel werkt op afgelegen plattelandslocaties.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erwin Vandriessche

    Inderdaad, hoe meer veiligheidstechnieken ingebouwd hoe sneller het gevoel van valse veiligheid zal optreden en hoe groter de afleiding zal worden. Want al die systemen zijn enkel goed onder ideale omstandigheden, doch ze slaan ook dikwijls eens op tilt. En dan zal het voor de bestuurder nog moeilijker worden om alles weer zelf onder controle te krijgen en houden, daar men niet zo meer vertrouwd zal zijn met de eigen rijvaardigheid.

  • Ivo Torfs

    Wij hebben een recente wagen met redelijk wat hulpmiddelen waaronder automatisch stoppen bij gevaarlijke situaties maar ze zijn niet onfeilbaar en men mag er zeker niet teveel op rekenen.

  • Gino Denil

    Ze willen niet alleen die snelheidsbegrenzer. Maar ook nog een zwarte doos in de wagen en nog wat extra controlerende en ondersteunende systemen. Voor alle nieuwe wagens vanaf 2022. Voor de andere vanaf 2024. Bovendien zouden ze willen dat autoconstructeurs uit eigen beweging een alcoholslot inbouwen zodat ze dat niet moeten verplichten. Wat een zegen is dat toch, de EU.

  • raf peeters

    @Renè Verhoeven,met stoefen niks te maken maar een kwestie van veiligheid en nog kunnen reageren en tussen haakjes ,ik betaal wel mijn wagens zelf en omzeil niet dmv loonwagen noch de belasting en sociale zekerheid,tank op kosten van. Voor mijn part heb je 1001 loonwagens maar de onrechtvaardigheid tov mensen die op hun loon volledig belast worden moet eruit,het is al lang geen deel loon meer en daarbij nog forfait op belastingbrief krijgen is pas een slag in gezicht,schandalig.

  • Luc Verlot

    Ronduit belachelijk . Weer eens onder het mom van de veiligheid ons aan banden leggen . Er sterven in België 15.000mensen aan roken en 2000 aan passief meeroken . Toch blijft dit onveranderd doorgaan.. in België sterven er 600 in het verkeer, maar men wil er wel gans het verkeer voor plat leggen en nog liefst met een chip in ons gat zodat ze weten wie wat waar is en met wie of wat hij daar doet ... erg