Waarom je deze tien SUV’s beter niet kunt kopen

Range Rover.
AFP Range Rover.
Het aantal SUV’s op de weg stijgt ieder jaar, maar ze zijn niet allemaal zo betrouwbaar als hun robuuste uiterlijk suggereert. De Britse consumentenorganisatie WhatCar? onthult welke tien modellen volgens hun eigenaren het minst betrouwbaar zijn. 
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Aan 18.000 SUV-bezitters vroeg Britse consumentenorganisatie WhatCar? wat voor problemen zich de afgelopen twaalf maanden aandienden met hun auto. In de enquête werd gevraagd naar mankementen aan de airco, accu, carrosserie, remmen, motor, motorelektronica, uitlaat, brandstofsysteem, versnellingsbak, interieurbekleding, overige elektronica, navigatie, stuurinrichting en wielophanging. 

Op basis van die informatie is voor elk model een unieke betrouwbaarheidsscore gemaakt. Dit zijn de modellen die de meeste tijd in de garage doorbrachten en waar eigenaren de hoogste reparatiekosten aan kwijt waren. Opvallend is dat veel clichés van de autowereld ook in 2020 nog aardig kloppen: de meeste problemen worden gevonden bij Britse, (half-)Franse en Italiaanse merken.

10. Land Rover Discovery (2004-2017) Betrouwbaarheidscijfer: 82,5 procent

Ga er niet vanuit dat de verouderde Land Rover Discovery qua betrouwbaarheid in deze top 10 staat omdat het een oud model is: zijn opvolger scoort slechts 1 procent beter en 41 procent van beide modellen had last van storingen. 

9. Nissan Qashqai petrol (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 82,1 procent

De benzine-uitvoeringen van de Nissan Qashqai presteerden iets slechter dan diesels: 48 procent had een storing in vergelijking met 42 procent van de diesels. Accuproblemen troffen 24 procent van de auto’s en 6 procent had remproblemen en problemen met hun motor.

8. Land Rover Discovery Sport (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 81,9 procent

Ongeveer 43 procent van de eigenaren van de Land Rover Discovery Sport ondervond problemen die al onze 14 onderzochte categorieën omvatten, behalve de besturing.

7. Renault Kadjar (2015-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 81,3 procent

De Renault Kadjar heeft veel elektrische storingen. Bij 34 procent van de eigenaren ging het fout en 11 procent daarvan had betrekking op niet-motorgebonden elektronica.

6. Ford Edge (2016-2019) Betrouwbaarheidscijfer: 80,7 procent

Ford Edge-eigenaars brengen veel tijd door in de garage. 45 procent van de auto’s had een storing en ongeveer de helft van de eigenaren was hun auto meer dan een week kwijt.

5. Range Rover Evoque (2011-2019) Betrouwbaarheidscijfer: 78,4 procent

De Range Rover Evoque van de vorige generatie is de minst betrouwbare SUV uit de Range Rover-familie. De problemen kwamen voor in 13 van de 14 onderzochte categorieën; alleen de besturing bleef vrij van fouten.

4. Range Rover Velar (2017-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 77,9 procent

Een schokkende 48 procent van de eigenaren van de Range Rover Velar meldde dat hun auto een storing had opgelopen, waarbij 33 procent van de auto’s last had van niet-motorgebonden elektrische problemen.

2. Nissan X-Trail (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 77,1 procent

De Nissan X-Trail is heel wat minder robuust dan hij eruitziet. Het was de minst betrouwbare grote SUV. met storingen in 11 van de 14 categorieën.

2. Jeep Renegade (2015-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 77,1 procent

De Jeep Renegade is onderhuids een Fiat. De modellen werden vooral geplaagd door elektrische fouten, waarbij een aantal Renegade-bezitters aangaf dat hun DAB-radio’s en dashboarddisplays niet meer werkten.

1. Range Rover (2013-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 69,3 procent

De Range Rover is de minst betrouwbare SUV van de lijst, met de batterij als grootste defect. Ook de versnellingsbak en ophanging vertoonden vaak gebreken.




33 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kris Holvoet

    Ik heb 10j.met een Renault Laguna 19dci gereden bijna 300.000km verbruik 6L/100km geen kosten.Nu 3j.Dacia Duster 15dci verbruik 5,5L/100 60.000km geen kosten. Prijs: 18.500€

  • Toran Korshnah

    Wel blij met mijn Nissan NV200. Alles super, behalve dat de radio moeite heeft om mijn USBstick te herkennen. Maar het lukt wel.

  • Peter Dignef

    Mevrouw ranst .sommige mensen moeten soms grotere dingen kunnen inladen en lossen dit is meestal de reden en het beste alternatief ipv een bestelwagen ed.en kom aub nu niet tezeggen voor het millieu want ze kennen de technieken om op waterstof te rijden al jaren en doen er niets mee

  • Peter Dignef

    Soms moet je geluk hebben .maar heb eens met een evoque 1 maand gereden en alles maakte lawaai kwam mij nog al prullerig en goedkoop over

  • Alfons LABIE

    Qasqua nr 2 nu. 2.0 eerst nu 1.6 nog nooit problemen gehad. En zal altijd voor SUV kiezen. Door hoogte makkelijke instap en beter overzicht in verkeer. Zal nooit meer naar Standard lage rug breken gaan