Waarom je brandstoftank altijd voor een kwart gevuld moet zijn

Shutterstock
Doorrijden tot de laatste druppel brandstof in zicht is, blijkt geen goed idee. Niet alleen vanwege het gevaar dat je ergens strandt, maar vooral omdat het slecht is voor je motor.

Iedereen kent mensen in hun omgeving die het doen, of misschien doe je het zelf ook wel: zo lang mogelijk doorrijden met een tank benzine of diesel. En het kan, want de moderne auto geeft exact aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden en zelfs de auto aangeeft dat je nog nul kilometer kunt rijden, houdt de wagen het in de regel nog tientallen kilometers vol.

Handig is het echter niet, want wanneer je stilvalt met een oudere dieselmotor, is het vaak geen kwestie van even met een jerrycan een paar liter erbij gooien en rijden maar. In een aantal gevallen moet een dieselmotor eerst ontlucht worden voordat je er verder mee kunt rijden en daar moet een expert aan te pas komen. Moderne dieselmotoren ontluchten wel zelf, dus in dat geval zou de motor na enig doorstarten vanzelf weer tot leven moeten komen.

Oververhitting

Maar ook met een benzinemotor het geen goed idee om op de laatste dampen naar de benzinepomp te rijden. De brandstofpomp kan namelijk beschadigen door oververhitting. De benzine in de brandstoftank werkt als koeling voor de brandstofpomp, maar wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp ook lucht aanzuigen. Dit kan zorgen voor voor oververhitting en beschadiging.

De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. Deze zogenaamde 'sludge’ kan het brandstoffilter verstoppen en dit residu kan de brandstofpomp ruïneren - vooral bij automobilisten die weinig rijden en lang met hun benzine doen. Voor automobilisten die hun auto dagelijks gebruiken, hoeft dat niet altijd. Voor hen is het oplichten van het lampje van de reserve vroeg genoeg om een tankstation op te zoeken. 




83 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • henk casaert

    Ik kijk naar de prijs, stijgen is de dag ervoor tanken als het daalt als het mogelijk is 1 of 2 dagen wachten. Is het maar 30 of 40 euro op een jaar tis beter dan niets.

  • Frederik Boogaerts

    Ik treed Jef Louis bij ikzelf heb bedeling van brandstof gedaan en dat ze de additieven erbij doen na lading vrachtwagen is NIET waar alle brandstof is dezelfde!

  • raf peeters

    @andy de vuyst,met Uw wagen zal dit inderdaad nog gaan ,het artikel is meer bedoeld om de nieuwe generatie wagens best niet leeg te rijden,niet zozeer het bezinksel is een probleem ,maar soort en manier v d pompen die men gebruikt vandaag en ook rekening houdend dat moderne wagens ook wel brandstoftanks hebben die in twee opgedeeld zijn waar er een tank onder de achterbank ligt maar twee stuks ,links eentje ,rechts eentje en bij die is pompsysteem een beetje anders

  • andy de vuyst

    Wat een onzin. Mijn 31jaar oude golf heb ik 3x leeggereden dat die stil viel. 30sec doorstarten en die loopt weer hoor. En als je telkens de tank leegrijd, is er geen vuil die onderaan de tank zit

  • maurice snelders

    Ik tank altijd wanneer mijnen bak half is. Dan moet ik maar een halve betalen en heb toch steeds een volle tank.