Waarom het Duitse Touring botsingen nabootst met Lego-auto’s
Kan een crash nauwkeurig digitaal worden gesimuleerd? Dat vroeg de ADAC, de Duitse evenknie van Touring, zich af. Ze berekenden de impact op een computer en keken vervolgens of de data overeenkomen met de werkelijkheid.
Delen per e-mail
Is de rekenkracht van moderne computers goed genoeg om een crashtest perfect te simuleren? Dat vroegen de ADAC en een Duits computerblad zich af. Als testobjecten werd gekozen voor twee Lego-auto’s: een Porsche 911 GT3 RS zou zich in de zijkant van een Bugatti Chiron moeten boren.
De auto's, gebouwd op een schaal van 1 op 8, bestaan gezamenlijk uit ongeveer 6.300 onderdelen. Specialisten van de simulatiespecialist Dynamore hadden de kenmerken van alle onderdelen in een softwareprogramma vastgelegd. Vervolgens werd de crash met uiterst hoogwaardige computers in Stuttgart gesimuleerd.
Tijdens de echte crashtest met de Lego-auto's in het technisch centrum van de ADAC in het Beierse stadje Landsberg, raakte de 911 GT3 RS de B-stijl van de Chiron met 60 km/u. De impact is verwoestend en beide auto's spatten uiteen in duizenden stukken. Verschillende hogesnelheidscamera’s namen de crash op met maximaal 1.000 beelden per seconde.
Het resultaat van de echte crash verraste de experts enorm. Er bleef bijna geen steen op elkaar. De digitale simulatie toonde veel minder impactschade. Na het vergelijken van gesimuleerde en echte crash, trok de ADAC een duidelijke conclusie: simulaties zijn belangrijk om te besparen op geld en materialen, maar voor een realistisch schadebeeld zijn echte crashes onmisbaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
8
Wat betekenen deze onbekende borden langs Duitse snelweg?
Automobilisten die deze zomer door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
HLN Drive
Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek
Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. -
HLN Drive
Is deze vliegende auto de toekomst?
Als we de filmklassieker Back to the Future mogen geloven, was de vliegende wagen al enkele jaren geleden doorgebroken. Dat is helaas niet gebeurd, maar volgens het Britse bedrijf Airspeeder zal dat moment niet lang op zich laten wachten. HLN Drive neemt de Airspeeder Mk 3 onder de loep. -
-
HLN Drive
Hybride, plug-in hybride of elektrisch: waar kies je best voor?
Nooit had je meer keuze wat betreft de motor in je wagen. Bij de meest ecologische aandrijflijnen staan elektrische en (plug-in) hybride wagens bovenaan. Maar welke motor past bij welk rijprofiel? HLN Drive zocht het uit. -
Jobs
Van werfleider tot schilder: zoveel verdien je in de bouw
Overweeg je soms een job in de bouw? De sector kent in ieder geval heel wat zware knelpuntberoepen. Jobat.be somt op wat de mogelijkheden zijn en wat je (bruto) kan verdienen. -
Livios
Met deze werken kan je de verkoopwaarde van je woning vergroten
Renoveren doe je vooral voor je eigen comfort. Als je woning daardoor meer opbrengt bij verkoop, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar weet dat je er niet alle investeringen ook werkelijk terug uithaalt. Welke ingrepen betekenen een meerwaarde voor je woning of welke werken leiden tot een snellere verkoop? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
Auto6
Tesla-truck laat op zich wachten door tekort aan batterijen
De vrachtwagen van Tesla zal dit jaar nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Dat heeft de topman van de bouwer van elektrische auto's, Elon Musk, op Twitter laten weten. Reden is dat het bedrijf te weinig batterijen kan produceren om de Tesla Semi, zoals de vrachtwagen heet, op grote schaal te produceren.
0 reacties