Waarom er met cabrio’s minder vaak ongelukken gebeuren dan met auto’s met vast dak

Cabrio's zijn minder vaak betrokken bij ongevallen dan auto's met een vast dak, zo blijkt uit een Amerikaanse analyse
Alamy Stock Photo Cabrio's zijn minder vaak betrokken bij ongevallen dan auto's met een vast dak, zo blijkt uit een Amerikaanse analyse
Ze zijn niet gewoon mooi, ze zijn ook fijn vertoeven zodra de zon schijnt. En toch wordt van cabriolets al sinds de jaren 60 gedacht dat ze niet bepaald betrouwbaar zijn op de weg. In de praktijk blijkt juist dat open auto's veiliger zijn dan modellen met een vast dak.

Sinds er aandacht wordt besteed aan de veiligheid van auto's liggen cabrio's onder een vergrootglas. Door hun hogere gewicht en dunne raamstijlen zouden ze jaarlijks meer levens eisen. Porsche ontwikkelde zelfs een speciaal model met een grote stalen rolbeugel, omdat het automerk verwachtte dat de Amerikaanse markt anders geen open auto's meer zou toelaten. 

Een recente studie van het Insurance Institute of Highway Safety in de Verenigde Staten laat echter zien dat cabrio's statistisch gezien niet gevaarlijker zijn dan hun evenknieën met een vast dak. In tegendeel: ze zijn zelfs veiliger.
 De auteur van de studie, Eric Teoh, wijst er evenwel op dat cabrio’s weliswaar op papier veiliger zijn, maar dat ze hun bestuurders niet beter beschermen dan coupés of sedans. 

Op basis van NHTSA-gegevens van tot vijf jaar oude coupés en cabriolets die tussen 2014 en 2018 werden bestuurd, blijkt dat auto's met open dak 6 procent minder door de politie gemelde ongevallen per gereden mijl scoorden. Ook vielen er in cabrio's 11 procent minder doden. Dit ondanks de grotere kans dat in cabriolets de bestuurder of passagiers bij een ongeval uit het voertuig worden geworpen.

Mogelijke verklaringen

Hoewel de reden niet wetenschappelijk onderbouwd is, concludeert Teoh dat bestuurders van cabrio's over het algemeen minder snel en agressief rijden. Ook is de cabrio in de regel niet eerste keus als vervoermiddel wanneer het slecht weer is. Met andere woorden, ze worden in de regel meer gebruikt om te cruisen. Bovendien hebben nagenoeg alle moderne cabrio's dikke raam- en deurstijlen en/of rolsteunen die automatisch omhoog schieten wanneer een auto dreigt om te slaan. 




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • elza vandevelde

    een cabrio is zalig , daar kan geen airco tegenop

  • piet devlieger

    Met een open cabrio rij je door de band meer relax. Wel opletten als je iemand bent die graag commentaar geeft op anderen. Zo stopte ik (met open cabrio) eens om iemand aan de witte lijnen door te laten en die mevrouw aarzelde zo lang tot ik zei 'steek toch over, kieken'. Hilariteit alom, iedereen had het gehoord.

  • Walther Vanden Broele

    Zou het ook een rol kunnen spelen dat er meer sedans dan cabrio's rijden?

  • raf peeters

    Gewoon zalig cabrio rijden en ja ,die komt alleen buiten bij mooi weer (niettegen-staande vast plooidak en geen stoffen dak),nat wordt ie alleen als hij moet gewas-sen wat ook niet frequent is ,meestal indien in speciale polis gezet moet je gewoon beetje afstoffen.Met de huidige generatie die ook koeling hebben in de zetels is 't leuk om te cruisen en niettegenstaande de dikke 3 liter ga je niet snel beestig rijden.