Exclusief voor abonnees

Waarom de auto slecht CO2-rapport niet gaat oplossen: uiteindelijk betaalt consument voor falend beleid

File in Brussel. Foto ter illustratie.
Photo News File in Brussel. Foto ter illustratie.
Ons land kreeg vorige week een slecht CO2-rapport van Europa. Welnu, de auto zal het probleem niet oplossen. Kan hij ook niet, want zijn aandeel in de totale CO2-uitstoot is heel beperkt. En het huidige overheidsbeleid brengt ook al geen soelaas. Zal ons hooguit geld kosten. Nog ‘meer’ geld, want de auto is nu al de melkkoe van de overheid. Het mistasten van ons autobeleid in vier stellingen.

1. (Bedrijfs)auto is verkeerde schietschijf

Spreek het woord CO2 uit, en het grote publiek denkt meteen: ‘auto’. Het favoriete transportmiddel van de Belg is in het collectieve denken de grote boosdoener. Neen dus. Als je alleen de CO2-kwestie bekijkt op Europees niveau, dan is de transportsector verantwoordelijk voor ruwweg 30 procent van de totale emissie. Daarvan is 70 à 75 procent voor rekening van het wegtransport. En daarvan nemen personenauto’s 60 procent voor hun rekening. Neem je rekenmachine erbij en je komt uit bij 12 à 13 procent. Dat is het aandeel van de auto in de totale CO2-uitstoot.

Je hebt 14% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Landsman

    CO2 is een leugen NOx is het probleem, op te lossen met GTL te taken in plaats van Diesel. Mag niet van de overheid. De grote vervuilers zijn schepen en vliegtuigen, geen probleem voor diezelfde overheid met Bart de Wever op kop.

  • Paul Vanmaldeghem

    Begin eerst eens met goederen nopnieuw bij de handelaars te stockeren in plaats van in rijdende magazijnen op de openbare weg. Dat zou al een heel pak schelen, wat meer ruimte bieden op de weg en een pak minder files. Voor elk pakje van Zalando of andere rijdt er een bestelwagen rond en de winkeliers sluiten hun deuren omdat ze de concurrentie niet meer aankunnen. Logistiek zoals die nu is georganiseerd is helemaal geen duurzame oplossing.

  • Jakke Troost

    Alsof 30% niets is.

  • pol van de velde

    Precies of we dat niet wisten. Auto is meer en meer de melkkoe van de staat. Taksje hier, stickertje daar, wegentaks, inschrijvingstaks, btw, dieseltaks, waar gaat dat eindigen? Als nu eens iedereen zijn auto laat staan en iedereen neemt het openbaar vervoer, kunnen we nog eens lachen. Dat is toch wat de overheid altijd promoot?

  • Steven Vanden Broeck

    Peter Buyck, veel nieuwe IT-technologiën, van crypto tot klassieke bedrijven draaien vandaag al in grote mate op hernieuwbare energie.