Waarom alle nieuwe auto's over enkele jaren een 3D-dashboard hebben

3D-display.
Bosch 3D-display.
De Duitse firma Bosch heeft de techniek klaar om 3D-schermen te maken voor de auto-industrie. De toeleverancier onthult deze slimme displays volgende maand tijdens de autoshow IAA in Frankfurt.

Een waarschuwingsdriehoek die voor je neus lijkt te zweven, of een meer accurate weergave van de omgeving van je auto bij het inparkeren: autofabrikanten zijn het erover eens dat 3D de toekomst heeft bij autoschermen. Volgens Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie, kan informatie op die manier veel beter begrepen worden dan bij conventionele schermen. “Met het driedimensionale scherm is het veel beter mogelijk om visuele informatie te begrijpen", aldus een woordvoerder. Informatie, zoals actuele filemeldingen, lijkt uit het scherm te komen. 

Volgens Bosch profiteren vooral de snelheids- en navigatiefuncties van de nieuwe techniek. Door de ruimtelijke weergave is volgens Bosch bijvoorbeeld direct helder waar zich de volgende afslag bevindt. Uiteraard hoeft daarbij geen 3D-bril gebruikt te worden.

Wanneer en in welke auto de display debuteert, wil Bosch niet zeggen, maar de kans is groot dat fabrikanten van luxe auto's snel zullen toehappen, aangezien dit soort features in het topsegment hét verschil kan maken. Analisten verwachten dat de techniek snel door zal sijpelen in goedkopere modellen. Ze voorspellen, mede door de komst van het 3D-scherm, een verdubbeling van de marktwaarde van Bosch in 2025.




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • wilfie hermans

    binnenkort kun je een auto beter herstellen als programmeur dan als mechanieker

  • Tommy Vandenbroeck

    Vroeger kon je nog veel zelf aan een auto doen. Maar tegenwoordig kom je als doe het zelver, ni veel verder meer dan remmen en schijven vervangen, en een kleine onderhoud. Eens er echte problemen zijn, is het idd allemaal uitlezen met software om te weten wat het is

  • Erwin Vandriessche

    Hoe meer electronica-snufjes hoe onbetaalbaarder de auto wordt voor de gewone man. En hebben we dat nodig? Nee, denk het niet al oogt het mooi. De autoindustrie zou beter werk maken van betaalbare hybride of waterstofmotoren en weg met die electrische brolmotoren om enkel rond de kerk te rijden.

  • raf peeters

    Omdat het maar een fractie kost en ze zeer duur kunnen verkopen tov de huidige,alles zal in de toekomst maar een fractie kosten,een E wagen ook( veel minder delen en onderdelen) ,maar goedkoop aankopen,neen zeker niet ,als het nu 200% winst opbrengt zal het dan 400%opbrengen ,dat is streefdoel, en alles andere is palaver.

  • Tom Henri

    Een auto = 4 wielen, een stuur zonder servo, handgeschakelde versnellingsbak, motor met carburateur. De enigste electronica - lichten e.d. is geen electronica - bevindt zich in de radio. De mijne, auto van 1975 nooit problemen mee gehad op elektrisch gebied. Is curieus welke rommel ze nog allemaal gaan bijverzinnen dat kapot kan gaan en totaal overbodig is!