Waarom Afrikaanse Nissans minder veilig zijn dan andere Nissans

Twee Nissans, een veilige voor Europa en een onveilige voor Afrika.
Global NCAP Twee Nissans, een veilige voor Europa en een onveilige voor Afrika.
Een nieuwe Nissan voor de Afrikaanse markt blijkt veel minder veilig dan een tweedehands exemplaar voor Europa of Amerika. Veiligheidsinstantie Global NCAP beschuldigt Nissan van een dubbele moraal en winstbejag over de rug van Afrikaanse consumenten.

Is het leven van een Afrikaan minder waard dan dat van een Europese, Japanse of Amerikaanse autokoper? Die vraag stelt Global NCAP naar aanleiding van een crashtest tussen twee Nissans: een nieuw Afrikaans exemplaar en een tweedehands model uit Europa. Het zwakke Afrikaanse model heet ironisch genoeg de NP 300 ‘Hardbody’.

De instantie liet dit bestverkochte pick-upmodel in Afrika botsen met een tweedehands Nissan Navara NP300, die in 2015 in Europa is geproduceerd. Het verschil in veiligheid tussen het nieuwe Afrikaanse model en de tweedehands Europese versie blijkt schokkend groot. De nieuwe Nissan Hardbody presteert aanzienlijk slechter dan de tweedehands Nissan Navara, in die mate dat de bestuurder in de nieuwe Afrikaanse Nissan waarschijnlijk zou zijn overleden aan zijn verwondingen, terwijl de bestuurder van de tweedehands Europese Nissan nagenoeg ongedeerd zou zijn weggelopen.

Minachting 

Saul Billingsley, uitvoerend directeur van veiligheidsinstantie FIA Foundation, zei over het testresultaat op de site van Global NCAP: “Vindt Nissan een Afrikaans leven minder waard dan een Europees leven? Zo nee, hoe verklaart het bedrijf de schokkende veiligheidskloof tussen deze twee voertuigen, zoals aangetoond door Global NCAP? Als we de doelstelling willen halen om in 2030 het aantal verkeersdoden te halveren, moeten we dit soort onethisch gedrag van enkele autofabrikanten wegnemen.’’

Willem Groenewald, ceo van
veiligheidsinstantie AA zei: “Wat dit ook aantoont, is een complete minachting voor Afrikaanse voertuiggebruikers en hun veiligheid ten koste van de winst. Het onderstreept ook opnieuw de noodzaak van strengere normen en controles om deze inferieure voertuigen te weren van de Afrikaanse wegen.’’




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • thierry bollaert

    ja de prijzen zullen wel veeel verschillen,en de reglementen /eisen in afrika zijn veeel minder stren ,maar daar kan nissan niets aan doen.er zijn nu eenmaal verschillende werelden binnen deze wereld.

  • Jan Rodrigus

    Hebben ze daar in Afrika dan geen afrikaanse unie met duizenden regeltjes die alles controleren?

  • Jan De Korte

    Dit heeft niets met winst te maken. Alleen in Afrika is er nu alleen maar minder geld. Dus die wagens moeten goedkoper zijn.

  • Ronald Van Roy

    Als Europa geen strenge eisen stelde zouden we ook met "blik" rijden. Het is aan de landen eisen te stellen. Zo en niets minder of hij rijdt hier niet, punt .

  • wim CLAES

    de NP 300 ‘Hardbody’ is het oud model king cab, de navarra is een model zwaarder, dit zijn dus pure leugens en onzin. net hetzelfde als een vw jetta met een passat vergelijken. de np300 wordt normaal in Japan gemaakt en is kwalitatief beter mechanisch dan de Navarra die in Spanje wordt gemaakt. op het gebrek aan spredif na beter dan de navarra. geef mij maar de king cab.dat ze eerst beginnen met een rijschool en een echt rijbewijs voor afrika.kennen ze daar niet!