VW wil productie van batterijcellen voor elektrische wagens in Duitsland

GETTY
Het Duitse autoconcern Volkswagen gaat, met het oog op het milieuschandaal met VW-dieselwagens, inzetten op elektrische mobiliteit. VW-merkenchef Herbert Diess wil een "gecoördineerde actie" van de Duitse automobielbranche. De productie van batterijcellen is daarbij een sleuteltechnologie.

Gezien de achterstand van de Duitse autoindustrie inzake de productie van batterijen voor elektrische wagens, wil Volkswagen een kentering. "Ik ben van mening dat we batterijproductie nodig hebben in Duitsland. Dat is de kerntechnologie voor elektromobiliteit", aldus Diess in Wolfsburg.

Samenwerking
Volgens Diess zijn investeringen in eigen batterijcelproductie voor individuele autobouwers moeilijk haalbaar. Er zijn daarover gesprekken met de beleidsmakers in Duitsland. "Ook binnen de industrie zou samengewerkt moeten worden." Daarbij gaat het dan om de nieuwe generatie batterijcellen.

Uit onderzoek dat de Duitse regering vorig jaar liet uitvoeren blijkt dat om meerdere miljoenen batterijcellen te produceren, investeringsvolumes van minstens een miljard euro nodig zijn.

'Ik ben van mening dat we batterijproductie nodig hebben'

Herbert Diess
REUTERS

Afhankelijk van Azië
Cellen van batterijen gelden als de sleutel tot de doorbraak van elektrische auto's, aangezien ze tot nog toe de reikwijdte begrenzen en de elektrische voertuigen duurder maken.

Duitsland lijkt echter inzake celproductie afhankelijk te worden van voornamelijk Aziatische fabrikanten. Producenten zoals Samsung, LG en Panasonic weten hier schaalvoordelen te benutten, aangezien ze niet enkel batterijen voor elektrische wagens produceren, maar ook voor smartphones, laptops en tablets. Panasonic bouwt ondertussen in de VS samen met de fabrikant van elektrische wagens Tesla de tot dusver grootste site ter wereld voor celproductie, die in 2017 moet starten.

"Autoland Duitsland mag zich niet afhankelijk laten maken. De know-how en de juiste auto's hebben we in Duitsland, maar zonder eigen markt zullen we het niet klaarspelen", luidt het.

'Autoland Duitsland mag zich niet afhankelijk laten maken'

Herbert Diess