Voorstel Groen en cdH: verbied autoreclame

Autoreclame in een station
FLEET.be Autoreclame in een station
Worden auto’s binnenkort behandeld zoals sigaretten? Als het van Groen en cdH afhangt alvast wel. De twee partijen hebben een wetsvoorstel ingediend waarmee ze bijna alle autoreclame willen verbieden.

In het wetsvoorstel van beide partijen lezen we alvast aan welke voorwaarden auto’s en lichte bedrijfswagens moeten voldoen om nog ‘reclamewaardig’ te zijn:

Dit zijn de voertuigen waarop het reclameverbod van toepassing zou zijn:

Enerzijds auto’s en minibussen (categorie M1) met maximaal 9 zitplaatsen (inclusief de bestuurder) met een CO2-uitstoot van meer dan 95 g/km en/of met een massa in rijklare toestand van meer dan 1.399,99 kg.

Anderzijds lichte bedrijfsvoertuigen van categorie N1, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen en met een maximaal toegestane massa van niet meer dan 3,5 ton die een CO2-uitstoot hebben van meer dan 147 g CO2/km.

“Ons voorstel heeft tot doel de opwarming van de aarde tegen te gaan, om België in staat te stellen zijn klimaatdoelstellingen te halen, maar ook om de veiligheid op de weg te garanderen omdat grote voertuigen zwaarder en hoger zijn, wat een risico vormt voor zwakke weggebruikers. Ze zijn ook krachtiger, dus hun chauffeurs hebben de neiging om sneller te rijden”, verklaart Ecolo-afgevaardigde Sarah Schlitz, auteur van de tekst.

Waarom een gewichtsplafond?

De keuze voor een maximale CO2-uitstoot lijkt nog aannemelijk, zeker het cijfer van 95 gram. Gemiddeld mogen de dit jaar in Europa verkochte wagens immers slechts 95 gram uitstoten, dan promoot je best de meest ecologische exemplaren.

Het is echter de keuze voor een bepaald gewicht die de wenkbrauwen doet fronsen. De toename van de massa zou er immers voor hebben gezorgd voor een toename in de zwaarte van de verkeersongevallen, lezen we zonder verder bewijs in het wetsvoorstel.

Oude reclame voor Ford
Ford Oude reclame voor Ford

En daar knelt het schoentje niet alleen: als we de regels nauwkeurig volgen, mag er geen reclame meer gemaakt worden voor de Renault ZOE of de Peugeot e-208. En dat zijn nochtans de kleine elektrische stadswagens die de politici willen promoten.

Het debat moet gevoerd worden

Sarah Schlitz’s eerste reactie: “Hun reclame zal worden verboden.” Dan verandert het groene parlementslid voor het eerst van gedachten: “In ieder geval wordt er geen reclame gemaakt voor deze voertuigen.”

Nadat we haar bevestigden dat er campagnes waren voor dit type voertuig, klampte de vertegenwoordiger van Ecolo zich vast: “Het gewicht van een auto is niet iets dat kan worden veranderd. Zo zijn veel elektrische auto’s overladen met batterijen. Er is ruimte om hun gewicht aanzienlijk te verminderen. U noemt de Peugeot e-208. Inderdaad, hij weegt 1.455 kg. Als er een limiet van 1.400 kg zou worden gesteld, ben ik er zeker van dat de fabrikanten in staat zouden zijn het gewicht met 55 kg te verminderen. Wij staan echter open voor discussie en zouden er niet helemaal tegen zijn om de limiet te verhogen tot 1.500 als dat absoluut noodzakelijk zou zijn. In ieder geval moet deze tekst nog een aantal fasen doorlopen, met name in de klimaatcommissie van het Parlement. Hij zal zeker worden gewijzigd. Het belangrijkste is om het debat te openen.”

De volledige argumentatie van Schlitz en een analyse van het wetsvoorstel kan u lezen bij onze collega’s van FLEET.be.




24 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Lucien Mertens, Groen heeft de roetfilterfraude nooit getolereerd, en heeft felle kritiek geuit op de laksheid van minister Peeters in de Commissie Mobiliteit.

  • dany VANDEVIVERE DANNY

    Groen wordt precies de strenge ouders waar wij , als volwassen burgers, aan de leiband lopen. Met wat die partij zich bezig houdt, los eerst de armoede in België op...geef toe, groen, jullie hebben nog nooit iets gerealiseerd

  • Jo Van Caenegem

    Verbied reclame, vind ik een goeie hoor.

  • Bart Verbeeck

    Immense veestapels in Belgie produceren gigantische hoeveelheden CO2. Veestapels verbieden? Mensen produceren CO2, en zeker topsporters. Verbieden? Als men nu is begon met verbieden te verbieden, het leven zou al veel makkelijker worden.

  • Paul Vander cruysse

    Een verbod op deze twee parijen zou eerder aan de orde moeten zijn