Volvo XC40 P8 Recharge is tweede elektrische SUV ‘made in Belgium’

Volvo
Na de Audi e-tron mag België volgend jaar een tweede elektropionier verwelkomen: de in Gent gebouwde XC40 P8 Recharge wordt de eerste uit een lange reeks elektrische Volvo-modellen.  

Elektrische SUV’s, genre Hyundai Kona en Kia Niro, zijn momenteel nog niet dik gezaaid, maar daar komt weldra verandering in. Naast de BMW iX3, de verwachte Mercedes-Benz EQB en Audi Q4 e-tron heeft ook Volvo intussen zijn huiswerk gemaakt, vanaf september volgend jaar rolt met deze XC40 P8 Recharge de eerste 100 procent elektrische Volvo-SUV van de (Gentse) band.

Volvo

Bekende basis

Zoals je kan zien, wijkt de ‘Recharge’-variant van de XC40 uiterlijk nauwelijks af van zijn thermisch aangedreven confraters. Dat komt omdat het onderhuidse CMA-platform van meet af aan bedacht was op een elektrische aandrijflijn, waardoor de designers enkel een gesloten radiatorrooster (met een ‘frunk’ om de laadkabel op te bergen) en een anders gepositioneerde laadopening uit hun pen hoefden te schudden.

Volvo

Onder de vertrouwde koets van de Zweedse SUV treffen we twee elektromotoren en een 78 kWh sterke accu aan, goed voor een gecombineerd vermogen van 408 pk, een beloofd WLTP-rijbereik van zo’n 400 kilometer en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden. Nog volgens Volvo recupereert de batterij in 40 minuten tot 80 procent van haar vermogen via een snellaadsysteem.

Volvo

Gratis elektriciteit

De Volvo XC40 Recharge wordt lang geen alleenstaand geval, de komende vijf jaar zal Volvo elk jaar een volledig elektrische auto lanceren. Bedoeling is om tegen 2025 de helft van zijn globale verkoop te verwezenlijken met volledig elektrische auto’s en de rest met hybride wagens. Recharge wordt daarbij de overkoepelende naam die aan elke oplaadbare Volvo met een volledig elektrische of plug-inhybride aandrijving zal worden gegeven. Om twijfelende consumenten over de streep te trekken, voorzien de Zweden nog een extra duwtje in de rug in de vorm van gratis elektriciteit, die gedurende een jaar volledig terugbetaald wordt.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emmanuel Vandevelde

    Nog altijd bevoorrecht om met de Hyundai Ev te kunnen rijden. Meer dan 10 k goedkoper en een grotere actieradius.

  • Bart Vrancken

    Net bekomen van stuiptrekkingen na het prijskaartje gezien te hebben... Wie kan dat betalen en wie wil dat bedrag spenderen aan een auto ?! Heel die eco razernij gaat onze economie overhoop zetten. Nope, gaat een fietsje worden op mankracht.

  • Jef Van De Plas

    Basisprijs ca € 59900 ! of ongeveer een auto van ongeveer 2.500.000 oude belgische franken. Ja af en toe moet een mens nog eens vergelijken, om terug een beetje realistische financiele kijk op de zaak te hebben. Deze is voor de happy few dus ? En ja, 400km actieradius, ook in de winter met een koude batterij ? Dat geloof je zelf niet .

  • Jan Verstrepen

    400 km in de meest gunstige omstandigheden laat ons zeggen 250 km ben je vet mee, en zo snel waar is dat goed voor?

  • kris deka

    Een audi etron, nieuwe auto met verouderde techniek . Deze Volvo is al beter.