Volkswagen voorspelt ‘SUV-opstand’

Ondanks de aanhoudende dominantie van SUV’s voorspelt Volkswagen dat de Amerikaanse automarkt in de toekomst meer naar klassiekere koetswerkvormen zal neigen.
Volkswagen Ondanks de aanhoudende dominantie van SUV’s voorspelt Volkswagen dat de Amerikaanse automarkt in de toekomst meer naar klassiekere koetswerkvormen zal neigen.
Volgens Scott Keogh, CEO van de Amerikaanse Volkswagen-divisie, heeft de nieuwe generatie automobilisten stilaan zijn buik vol van SUV’s. Keogh beweert dat er een grote tegenbeweging op komst is, waar de markt zich maar beter op kan voorbereiden.

Tel het gerust eens na wanneer je straks de baan op gaat: zowat 1 op 3 auto’s die je kruist, is tegenwoordig een SUV. Veel autobouwers blijven dan ook massaal investeren in de ontwikkeling van nieuwe (lees: elektrische) SUV-modellen, waardoor analisten voorspellen dat het segment de komende 3 à 4 jaar nog zo’n 30% zal groeien.

In Amerika, een land waar ze alles traditioneel wat groter zien, gaan er nochtans stemmen op die het tegendeel beweren. Niet de eerste de beste trouwens, want ook Scott Keogh, CEO van Volkswagen Amerika, voelt dat de markt aan het veranderen is. De vorige generatie heeft er volgens hem voor gezorgd dat we de monovolume ten grave hebben gedragen ten voordele van de SUV, maar de nieuwe generatie automobiele opiniemakers zou in de States opnieuw de voorkeur geven aan klassiekere koetswerkvormen.

Sluwe marketing?

Of de Amerikaanse markt écht aan het wegsturen is van de aldaar waanzinnig populaire hoogpoters, durven we echter te betwijfelen. Het interview werd namelijk afgenomen in het kader van het Salon van Los Angeles, waar Volkswagen met de elektrische ID. Space Vizzion (foto onder) ‘toevallig’ een klassieke breakvariant in de schijnwerpers reed. Ten slotte was Keogh er ook als de kippen bij om de flexibiliteit van Volkswagens elektrische MEB-platform te roemen, waardoor Volkswagen naar eigen zeggen razendsnel kan inspelen op veranderende marktbehoeften.

Volkswagen ID. Space Vizzion
Volkswagen Volkswagen ID. Space Vizzion



20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    flip v.d.berg,zeker geen SUV wel wagens waar bandenmaat 325/30 op liggen waar je putten niet voelt met de breedte ,die walsen erover en nu eerlijk putten ,waar zijn er in Belgie putten,steeds dezelfde uitvlucht om SUV gedrochten goed te praten maar ieder zijn goesting.

  • Toran Korshnah

    Geef mij toch maar een Nissan NV200. De handigste auto die ik ooit had. Zuinige diesel en hoogzitter.

  • Coen Geurts

    Dat is gewoon omdat ze de winstmarge op SUV's verhogen; den mensen willen allemaal met zulke wagens rijden.

  • Michel de Coorebyter

    Vroeger mocht men sneller rijden en moesten de wagens een goed rijgedrag en baanligging hebben, met een laag zwaartepunt. Nu mag men toch niet meer snel rijden, het gevolg is dat de mensen voor de meer comfortabele en hoger zittende wagens kiest. De prioriteiten bij de aankoop van een wagen zijn gewoon veranderd en of we terug naar de klassiek modellen zullen gaan is nog zozeer de vraag.

  • flip v.d. berg

    En met wat rijd mr' raf peeters ? Ern duv is super om mee te rijden. En voor onze wegen vol putten is een suv ideaal