Volkswagen moet opnieuw wagens terugroepen: dit keer bijna 58.000 Touaregs

AP
Het dieselschandaal blijft de Duitse autobouwer Volkswagen achtervolgen. De federale Duitse controle-instantie KBA heeft een terugroepactie bevolen voor terreinwagens van het model Touareg, waarbij een ongeoorloofde techniek in het emissiesysteem vastgesteld werd. Wereldwijd gaat het om 57.600 voertuigen, waarvan 25.800 in Duitsland, zo heeft de KBA bekendgemaakt. Hoeveel wagens er in België terug naar de garage moeten is nog niet duidelijk.

Het betreft wagens met een drieliter dieselmotor en de nieuwe euronorm 6, van modeljaren 2014 tot 2017. Volkswagen heeft ondertussen aanpassingen aangebracht aan de nieuwe wagens. Een door Volkswagen voorgelegde nieuwe versie van de uitstootsoftware werd door de KBA goedgekeurd en vrijgegeven.
De autoriteiten stelden bij de Touareg-dieselwagens twee ongeoorloofde instellingen voor het uitschakelen van de emissiereiniging vast. Bij de ene zou onder testomstandigheden een opwarmstrategie voor het verminderen van schadelijke stoffen aanspringen, die op de weg niet geactiveerd wordt. Een andere instelling zou bij voertuigen met SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) ervoor zorgen dat onder bepaalde omstandigheden het gebruik van reinigingsmiddel AdBlue verminderd wordt.

Een SCR-katalysator geldt als de modernste oplossing voor een betere uitlaatgassenreiniging. Samen met de AdBlue-oplossing, die ingespoten wordt in de uitlaatgasstroom, worden schadelijke stikstofoxiden teruggedrongen en opnieuw naar stikstof omgezet.

Het dieselschandaal achtervolgt het Volkswagen-concern ondertussen al meer dan twee jaar. Miljoenen dieselwagens moesten teruggeroepen worden om sjoemelsoftware te verwijderen. Bij de meeste wagens is dat volgens Volkswagen ondertussen gebeurd. 




8 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • jo vandenberghe

    Wat zijn ze goed die duitsers,en wat een dienstverlening!

  • Bob(Robert) Bruyland

    Software zit tegenwoordig overal, alleen wordt er hier en daar sjoemel voor gezet.verder geen probleem mee want de technische controle is enkel een graai klucht.

  • Jan Verstrepen

    Ja, de Chinezen en Koreanen zullen lachen de Europese autobouwers worden door hun eigen regering de grond in geboord. Ik vraag me af hoeveel daarvoor onder de tafel betaald wordt. Zou eens een paar honderdduizend goed betaalde jobs kunnen schelen maar wat kan dat die regeringen schelen hamburger jobs genoeg. Natuurlijk dat men dat bedrog niet mag toelaten maar daar zijn andere middelen voor niet de banen van honderdduizenden mensen!

  • Geert Heylen

    Hypocrieten,gaan we alleen de europese autobouwers de grond in boren !? Gaan we ons geld allemaal naar de Koreanen/japanners/chinezen ...geven

  • Geert Vaelen

    Straks koopt niemand dat nog en daar staan ze dan, met een artikel in de gazet dat er weer een fabriek dicht moet en duizenden mensen staan weer op straat. Vanwege het dieselschandaal koop ik NOOIT nog een diesel, ook al heb ik wat koppel nodig om onze caravan deftig te trekken. Mijn 1200 turbo benzine Kangoo trekt die goed genoeg, geen 3-liter diesel nodig.