De komst van de volledig elektrische ID.3 vorig jaar heeft Volkswagen niet kunnen behoeden voor een forse boete van de Europese Unie.
Volledig scherm
De komst van de volledig elektrische ID.3 vorig jaar heeft Volkswagen niet kunnen behoeden voor een forse boete van de Europese Unie. © AFP

Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro

De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld,  heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. 

16 reacties

  • rudi berghmans

    2 weken geleden
    stem maar veel op de groenen , betalen en vernietigen is hun doel
  • Geert Tamsyn

    1 maand geleden
    Deze studie werd dan ook onmiddellijk weggelachen, omdat de auteur wel de CO2-uitstoot van de elektriciteitsproductie incalculeert, maar niet die van de productie (oppompen, transport, raffinage en distributie) van fossiele brandstoffen. Het kleinste kind weet dat je dan appels met citroenen aan het vergelijken bent, maar blijkbaar niet de heer Ernst, wiens academische carrière nu wel voorbij is.
  • Pascal Depeizer

    1 maand geleden
    Ooit eens een studie gelezen over de uitstoot dat een elektrische wagen vergt voor hij op de baan komt. Je moet in verhouding al 700.000km met een diesel afleggen om aan dezelfde uitstoot te komen. Veel mensen rijden niet eens 700.000km op een gans leven. Voor bedrijven is dit natuurlijk een ander verhaal , waar een vertegenwoordiger soms al 70.000km doet op een jaar. Dan word je oude vervuilende diesel verkocht aan het land naast ons . waar deze dan toch blijft verder vervuilen ?? 0.0 groener
  • Geert Tamsyn

    1 maand geleden
    Nieuwe LiFePO4 batterijen bevatten geen kobalt meer. Amper 9 % van de kobaltproductie ging naar batterijen, veel meer gaat naar raffinage van diesel, maar daarvoor is kinderarbeid precies geen probleem.Voor EV worden banden met speciale rubbersamenstelling gebruikt die juist veel minder slijten.
  • John Stahl

    1 maand geleden
    80% van de Cobalt in de wereld die gebruikt wordt in de batterijen voor EV's wordt door kinderarbeid ontgind in de Congo. Voor de productie van een Elektrische wagen wordt veel meer olie verbruikt dan voor de productie van een normale. De banden (geproduceerd met olie) van een EV verslijten dubbel zo snel. Die wereldvreemde EU-politiekers moeten heropgevoed worden, want ze kennen niets van de realiteit, maar nemen wel drastische beslissingen.
  1. Nomi gaat uit de kleren tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag
    Play

    Nomi gaat uit de kleren tegen seksueel grensover­schrij­dend gedrag

  2. Vrouw wil geen masker dragen en trekt haar string over gezicht
    Play
    bizar

    Vrouw wil geen masker dragen en trekt haar string over gezicht