Volkswagen gaat zelf klassieke auto’s leveren die op stroom rijden

De eerste door VW zelf omgebouwde klassieker.
Volkswagen De eerste door VW zelf omgebouwde klassieker.
Woon je in de binnenstad en mag je met je klassieke auto de stad niet in? Geen nood, Volkswagen heeft de oplossing. Het bedrijf heeft een nieuwe afdeling opgezet die klassiekers gaat elektrificeren. Het eerste model wordt onthuld tijdens het autosalon IAA in Frankfurt.

Wil je een mooie klassieke Porsche 356 kopen, maar heb je twijfels over de toekomst van de verbrandingsmotor? Of geef je veel om het milieu en wil je toch in je oude Karmann Ghia cabriolet blijven rijden? Leg je oor dan eens te luisteren bij Volkswagen Group Components (VWGC). 

Deze dochteronderneming van VW onthult samen met partner e-Classics zijn eerste model tijdens het autosalon IAA in Frankfurt, die van 12 tot 22 september plaatsvindt. Het gaat om een Volkswagen Kever cabriolet. De basis van de elektrificatie wordt gevormd door de aandrijflijn van de E-Up. De accu-packs met lithium-ion-technologie zijn 36,8 kWh sterk.

De omgebouwde Kever levert 82 pk, wat leidt tot een actieradius van meer dan 200 kilometer en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Voor grotere en zwaardere klassiekers, zoals de klassieke T1- en T2-busjes, mikt Volkswagen op de Modular E-drive kit (MEB) van de VW Groep. Dat is de aandrijflijn die in de nieuwe compacte elektrische auto ID.3 komt te liggen. 

Het is nog niet duidelijk of Volkswagen de klassieke modellen uitsluitend zelf omgebouwde klassiekers gaat verkopen, of dat het ook mogelijk is om je eigen klassieke VW om te laten bouwen door de fabriek. Ook is niet duidelijk of je - vanwege de originaliteitswaarde - de originele verbrandingsmotor eveneens meegeleverd krijgt bij aanschaf van een elektro-klassieker.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • aaron lammens

    Met of zonder sjoemelstroom want zeg nu zelf ja van de sjomelsoftware naar sjoemelstroom is maar een kleine brug toch ?

  • Johan Van Biesen

    Hopelijk komen er bedrijven die alle bestaande wagens kunnen ombouwen zodra er batterijen zijn gemaakt met grapheen, dat kost maar de helft van de huidige en laat ons zeggen dat je voor een 6-7000 euro een Poloke kan ombouwen, dan moet je nooit meer een nieuwe wagen kopen...

  • Christoph Louwagie

    Dit krijg je in België nooit gekeurd met de huidige keuringsregels voor oldtimer...

  • Robert DE REU

    Als oldtimerliefhebber ( helaas nu geen plaats meer voor ), kan ik alleen kort en krachtig zeggen, dan is het geen oldtimer meer, laat AUB de geschiedenis en techniek van deze wagens niet verbrotten door de groene mafia. Er zullen nog wel plaatsen overblijven waar je wel kan genieten van U lieveling.