Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens: “Nefast voor vergroening wagenpark”

Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA).
BELGA Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA).
Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor elektrische wagens. Dat heeft de regering vandaag beslist. De premies schoten hun doel voorbij, is te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

Wie ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. Elektrische auto’s worden echter slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht. Voor de 3.648 verkochte elektrische wagens in 2018 werden daarom slechts 415 premies aangevraagd. De maatregel heeft de verwachtingen dus niet ingelost, is vrijdag te horen.

Nochtans worden er dit jaar weer meer premies aangevraagd. Uit cijfers van de vorige Energieminister Lydia Peeters (Open Vld) bleek dat het in de eerste helft van dit jaar al ging om 593, tegenover de 415 in heel 2018. Er werd al 2,2 miljoen euro uitgekeerd in de eerste jaarhelft.

Peeters drong er eerder dit jaar nog op aan om de premie te verlengen, om de doelstelling van 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020 te halen. N-VA was echter geen fan van de aanmoediging. Toenmalig fractieleider Matthias Diependaele (N-VA) noemde het een cadeautje en stelde voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur. 

“Doorbraak is nog maar net begonnen”

Automobielfederatie Febiac vindt de afschaffing van de premies onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig. “Veel mensen aarzelen om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat”, zegt Luc Bontemps, gedelegeerd bestuurder van Febiac. 

“Die hindernissen moeten autobranche én overheid samen wegnemen. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. We betreuren dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie zijn doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen. Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.”

Aankoopprijs verlagen

De federatie voor elektro-mobiliteit (Avere) vindt de timing bijzonder ongelukkig, omdat er net nu meer betaalbare en kleinere elektrische modellen op de markt komen. “We gaan grote hoeveelheden elektrische wagens nodig hebben om onze klimaatambities te behalen”, zegt Avere-voorzitter Jochen De Smet. “Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen incentive meer om over te stappen van een ongezonde benzine- of dieselwagen naar een propere zero-emissiewagen.”

De federatie hoopt dat de Vlaamse regering de vrijgekomen middelen zal gebruiken om een andere manier te vinden om de aankoopprijs van elektrische wagens te verlagen.

Elektrische auto’s zijn momenteel nog een flink pak duurder dan de traditionele auto’s. Veel mensen twijfelen ook om voor elektrisch te kiezen omdat het netwerk van laadpalen nog meer moet worden uitgebouwd. 

Een elektrische wagen wordt opgeladen.
REUTERS Een elektrische wagen wordt opgeladen.
Lydia Peeters (Open Vld) huidig  Vlaams minister van Mobiliteit en  de voorgangster van Zuhal Demir op Energie, drong begin dit jaar nog aan de premie te verlengen.
BELGA Lydia Peeters (Open Vld) huidig Vlaams minister van Mobiliteit en de voorgangster van Zuhal Demir op Energie, drong begin dit jaar nog aan de premie te verlengen.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.