Vlaamse laadpunten voor elektrische auto’s worden amper 0,6 keer per dag gebruikt

In december 2019 telde Vlaanderen in totaal 3.655 publieke laadpunten.
Wannes Nimmegeers In december 2019 telde Vlaanderen in totaal 3.655 publieke laadpunten.
De elektrische auto zit nog niet in de lift in Vlaanderen. En dat is te merken aan het gebruik en de verspreiding van publieke laadpalen. Terwijl er in 2018 nog 1.320 publieke laadpunten bijkwamen, waren dat er vorig jaar nog maar 600. De laadpunten worden gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA). 

In december 2019 telde Vlaanderen in totaal 3.655 publieke laadpunten. Volgens het oorspronkelijke plan zouden dat er eind 2020 reeds 5.000 moeten zijn, maar die deadline is inmiddels verschoven naar 2021. De Nederlandse operator Allego, die instaat voor de laadpunten, geeft toe dat ze nog enkele honderden laadpalen moeten plaatsen die er vorig jaar reeds moesten staan.

Oorzaken van vertraging

Er zijn wat problemen met de vergunningen, legt Allego uit. Maar de lastige locatiebepaling is de voornaamste oorzaak van de opgelopen vertraging. “Netbeheerder Fluvius moet de locaties van de laadpalen kiezen, maar wij eisen natuurlijk een zo groot mogelijke kans op gebruik. Hoe meer laadpalen in Vlaanderen staan, hoe moeilijker die keuze wordt”, aldus directeur Benelux Harold Langenberg.

Want al worden de laadpunten die er momenteel staan wel degelijk gebruikt, het aantal oplaadbeurten ligt soms behoorlijk laag: “Onze laadpunten worden in Vlaanderen gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Vooral in kleine gemeenten waar veel burgers een eigen oprit of garage hebben, ligt het gebruik met luttele oplaadbeurten per maand soms extreem laag.”

Dat ligt volgens Langenberg aan de nog matige populariteit van elektrische auto’s in Vlaanderen. Slechts 2 procent van de verkochte auto’s in Vlaanderen was vorig jaar volledig elektrisch.




16 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jorie Vanderperren

    Laadpalen zouden gewoon aftakpunten moeten zijn waar je kan laden en de facturatie dan gewoon via je eigen stroom verdeler komt. Het mag gerust wat duurder zijn dan thuis maar niet maal 5... Anders laden alleen mensen met geld te veel aan een laadpaal.

  • vanzwetegem f01031978

    Bij ons op het werk is er een laadpaal die op 1 jaar 0 maal gebruikt geweest is.op kosten van stad,dus wij.

  • Benny Raes

    Wat voor hypocrieten zijn die gasten met een elektrische auto. Ze willen elektrisch rijden maar het mag niks kosten. Ze willen laadpalen maar willen er niet voor betalen. Een laadpaal is geen nutsvoorziening en dus moet de gemeenschap voor de kosten niet opdraaien. Zij betalen nu ook niet meer voor de kosten voor het uitbaten van tankstations. Wil je elektrisch tanken? Wel betaal er dan voor!

  • danny janssens

    verdubbel de accijnzen op fossiele brandstoffen en alles zal wat sneller gaan

  • stefan crama

    Laadpalen betaalbaar maken en dan word het meer gebruikt.