Exclusief voor abonnees

Visioen van zelfrijdende auto is voorlopig verdampt

Een zelfrijdende Volvo ligt op zijn kant na een aanrijding.
Reuters Een zelfrijdende Volvo ligt op zijn kant na een aanrijding.
De autonoom rijdende auto komt er al jaren “nu echt bijna” aan. Is het inmiddels überhaupt nog wel een realistisch idee? Een jaar of vijf geleden waren veel toplieden uit de auto-industrie het erover eens: nog een handvol jaren, vijf, hóóguit zeven, zou het duren en dan zou de wereld overspoeld worden met zelfrijdende auto’s.

De reden voor hun enthousiasme was de geweldige sprong die toen was gemaakt op het gebied van kunstmatige intelligentie, kortweg AI. Zelflerende computers bleken in staat zichzelf in een paar uurtjes om te scholen tot schaakgrootmeester en er kwamen nieuwe laserscanners beschikbaar die de omgeving van een auto tot in groot detail vastlegden. Het ging zo snel, dachten de CEO’s, dat over een handvol jaren de zelfrijdende auto een feit was.

“We zijn minder dan twee jaar verwijderd van autonome auto’s.”

Tesla-baas Elon Musk in 2016.

Er volgden indrukwekkende investeringen om de race naar autonoom rijden te winnen. Degene die als eerste de technologie in de vingers had, zou immers een enorm marktvoordeel behalen op de concurrentie. Dus werden enorme bedragen vrijgemaakt voor de robotauto. In 2017 stak Ford 1 miljard dollar in het jonge bedrijf Argo AI. Toyota investeerde in 2015 1 miljard dollar in een onderzoeksinstituut voor robotauto’s. Volvo stak in 2016 300 miljoen in Uber, dat toen nog een veelbelovende speler leek op het gebied van zelfstandig rijdende voertuigen. Hyundai pompte in 2016 1,7 miljard dollar in de ontwikkeling van autonome voertuigen.

“Minder jaren dan er vingers aan een hand zitten.”

Google-oprichter Sergey Brin in 2012.

Ook in maatschappelijk opzicht bood de robotauto financieel voordeel: als het aantal botsingen met 90 procent daalde (autonome auto’s zijn per definitie betere chauffeurs, was het idee: ze drinken niet, ze vallen niet in slaap en ze kijken geen Harry Potter-films tijdens het rijden), zou dat de Amerikaanse economie 190 miljard dollar schelen, berekende McKinsey & Company in 2012. Elk jaar opnieuw.

Laatste 2 procent

Je hebt 28% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu



45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Elise Van Damme

    Zo zullen er nog vele absurde en onrealistische visioenen sneuvelen. Namelijk allemaal elektrisch, geen kernreactoren meer, allemaal een basisinkomen enzovoort. Ideetjes of plannen genoeg maar in de praktijk zetten, onmogelijk!

  • Tom Amonski

    Louis als de boete de reden is dat ze het niet doen, dan zullen ze ook niet geneigd zijn die snelheidsbegrenzer in te voeren, denk je niet...

  • Leo Peeters -Duym

    @Christian Vanden Bergh, blijkbaar vergeet jij dat er talloze uitvindingen een snelle of trage dood gestorven zijn. Zoek op: de 24 slechtste uitvindingen ooit. – Zelfs Einsteins stille koelkast was geen lang leven beschoren.

  • Christian Vanden Bergh

    De eerste auto van Carl Benz was een driewieler en reed 10km per uur. Bij zijn dood 40 jaar later reed een Benz 200km/u. Vraag aan je kinderen hoe ze een telefoon van 2kg met draaischijf moeten gebruiken en ze zijn verloren. Evolutie kan soms wat trager maar stoppen ???

  • louis meuleman

    Louis Meuleman De politiek heeft het niet voor zelf rijdende auto's wand dan zullen ze minder boetes kunnen innen en wat betreft die snelheid duivels is gemakkelijk op te lossen doe zoals met de vrachtwagens voer begrenzers verplicht in en wie dit omzeilt auto in beslag nemen probleem van rijden tegen 180 per uur opgelost