Verkoop bedrijfswagens EU blijft stijgen

Beeld ter illustratie.
Photo News Beeld ter illustratie.
De verkoop van bedrijfswagens in de Europese Unie is in juni voor de zesde maand op rij toegenomen. Dat meldde de Europese brancheorganisatie ACEA.

De verkoop ging die maand met 2,8 procent omhoog tot 254.919 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Over de eerste helft van dit jaar was een stijging met 5,8 procent tot bijna 1,36 miljoen bestelbusjes, vrachtwagens, bussen en touringcars te zien. Van de grote Europese autolanden waren er in de eerste jaarhelft vooral stevige plussen in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk en in mindere mate in Italië en Spanje.

In België werden in juni 9.073 commerciële voertuigen verkocht, een toename met 5,2 procent op jaarbasis. In de eerste zes maanden van dit jaar ging het om 51.786 voertuigen, een plus van 5,1 procent.




42 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Ghijs, 4 miljard per jaar minder inkomsten voor de staat, dat is de helft van ons jaarlijks begrotingstekort, dat kan je niet als niets opzijzetten. Als het systeem zo succesvol is, dan is dat omdat zowel werkgevers als werknemers er hun voordeel mee doen. Gratis bestaat niet, dus iemand moet voor dat voordeel betalen, en dat is dan al wie er niet kan van genieten. Firmawagens kunnen misschien enkele arbeidsplaatsen meer opbrengen, maar dat zijn dan wel heel dure arbeidsplaatsen.

  • raf peeters

    Niemand betaald graag belasting,doch zij blij dat je MAG belastingen betalen,hoe zou immers anders een land kunnen draaien ook al draait het vierkant.We leven in vrede en hebben alles,hebben solidariteit systeem,zonder dat zou zeer veel crimina-liteit zijn,maar men moet opletten de ene alles,andere niks te geven op de arbeids-vloer want ooit zal de bom barsten.Iedereen zou een loonwagen voor mijn part,maar iedereen moet ook rechtvaardig belast worden en is niet geval en ondergang van systeem

  • Ghijs Elvan

    Er zijn ook al studies gedaan naar de afschaffing van dit voordeel en het resultaat voor de overheid en gehele bevolking op financieel vlak is negatief. Stijging prijzen en werkloosheid. Na herverdeling blijft er per persoon ook niets over. Als je €10 afneemt van 10% van werknemers en die verdeelt over de resterende 90%, dan ontvangen die €1,1. Een grote impact voor de verliezer van het voordeel en zo goed als geen voordeel voor de rest. Ik doe geen uitspraak over milieu-impact en files.

  • Geert Tamsyn

    Ghijs, het systeem is dan ook onrechtvaardig: slechts een minderheid kan ervan genieten, het kost de overheid minstens 5 miljard per jaar, en de rest mag daarvoor opdraaien. De nadelen van langere files en grotere luchtvervuiling zijn voor iedereen.

  • Ghijs Elvan

    Raf, Dit zijn enkel de belastbare lonen en niet brutolonen. Op het brutoloon wordt ook nog 13% RSZ betaald. Van mijn belastbaar loon houdt ik netto inderdaad 60% over, maar van mijn brutoloon slechts 53%. Daarnaast denk ik ook dat iemand met €5K of €6K geen auto heeft waarvan de TCO €15K/j is want voor dat bedrag rijd je met een dikke 5 reeks incl alle kosten. Je minimalisereert onze totale inhoudingen op het loon en overdrijft de waarde van het voordeel om het onrechtvaardig te doen lijken