Exclusief voor abonnees

Vandaag liegt de auto niet meer over verbruik: onze expert legt uit hoe dat komt en welke autotypes nog zuiniger rijden dan ze beloven

De Citroën C5 Aircross is een van de 12 modellen die getest werden op verbruik.
RV De Citroën C5 Aircross is een van de 12 modellen die getest werden op verbruik.
Hoe vaak heb je het niet gelezen. Dat de merken systematisch liegen over het gemiddeld verbruik van hun auto’s. Algemene pers, consumentenorganisaties of milieugroeperingen: ze sprongen er gretig op. Maar het mag ook eens gezegd: vandaag liegt de auto niet meer. Hoe dat komt? Vier letters: WLTP. Lees en verneem. En kijk meteen ook in de spiegel. Immers: of je dat gemiddeld verbruik haalt, hangt vooral af van je rijstijl.

Je hebt 7% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 2 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 2 weken gratis



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eric Severijns

    In een BMW met een diesel lichter als 2000cc zit een Renault dieselmotor, daar zijn toch regelmatig problemen mee. Ik vraag me dikwijls af hoeveel merken nog echt hun eigen motor hebben, in een lichte Mercedes zit ook een Renault motor. Indertijd was Fiat de pioneer van de dieselmotor met common-rail systeem, het trok zogezegd op niets tot Bosch het overnam, waarna de Duitse merken begonnen met deze te plaatsen.

  • Jan Verstrepen

    Mijn diesel (doodzonde nu) verbruik nog geen 4,7 l/100km met het verkeer mee geladen als een ezel en met airco aan en ook in bergachtige streken. Dezelfde toch met benzine (leen auto) was 8,2l/100 km een nieuw ( geprezen) auto met de laatste snufjes. En mijn diesel was splinternieuw evenals die benzine auto.

  • Jean Schrans

    Enkel ngo's zoals Greenpeace willen dit niet erkennen omdat het hun handelsmerk is om de auto continu aan te vallen. WLTP wordt aangevuld met de nieuwe RDE test in reële rijomstandigheden die de werkelijke uitstoot op de weg in verschillende omstandigheden test

  • Ronny Cuypers

    Een langdurig gemiddelde van 3.8 kg/100km met mijn CNG Volkswagen momenteel. Zuinig, milieuvriendelijk en niet duur. Waarom zou je iets anders in huis halen?

  • RONNY BROECKX

    Ik heb een citroen C4 Grand Picasso 2L diesel . Met een rit naar Spanje in totaal 3400Km gereden met een verbruik van 4,8Liter per 100Km . De max snelheid was wel op 115Km/Hr gehouden (110 op de tomtom gps) en zoveel mogelijk op Cruise control gereden .De gegevens van de boordcomputer kwamen exact overeen met de getankte hoeveelheid en de gereden km . Dit vind ik een meer dan behoorlijk resultaat .