Van 0 tot 100 in 2,5 seconden: Tesla is nu sneller dan Bugatti dankzij ‘standje jachtluipaard’

Tesla Model X en Model S.
Tesla Tesla Model X en Model S.
De prestaties van de Tesla Model S en Model X zijn nu beter dan ooit. Dankzij de zogeheten ‘Cheetah Stance Modus’ - oftewel: standje jachtluipaard - accelereren deze modellen van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden. Daarmee zijn ze sneller dan een meer dan 1 miljoen euro kostende Bugatti Veyron.

De acceleratie was al belachelijk snel met een sprint van 0-100 km/u in 2,7 seconden, maar dankzij de ‘Cheetah Stance’ -modus, die een paar weken geleden werd geïntroduceerd via een software-update, is die sprinttijd teruggebracht tot 2,5 seconden. Daarmee is de elektrische auto sneller dan de originele versie van de Bugatti Veyron, die hiervoor 2,7 seconden nodig had.

Launch Mode

Deze modus past het adaptieve onderstel van de elektrische modellen aan, waarbij de voorvering wordt verlaagd en de demping wordt geoptimaliseerd wanneer bestuurders met hun linkervoet op de rem trappen en het gaspedaal met hun rechtervoet vasthouden. Op deze manier wordt namelijk de ‘Launch Mode’ ingeschakeld, waarna de Tesla's binnen 2,5 seconden worden gelanceerd. Dat is sneller dan een echt jachtluipaard, dat hiervoor zo'n drie seconden nodig heeft. 

Porsche Taycan

Inbegrepen bij deze Cheetah Stance is een verhoging van het piekvermogen, extra vermogen boven snelheden van 130 km/u en een verhoogd thermisch uithoudingsvermogen van de aandrijflijn, wat betekent dat de auto meer acceleratie-runs kan uitvoeren zonder dat de prestaties eronder lijden. Dit is vermoedelijk gedaan als antwoord op de claim van Porsche dat de Taycan hier extreem goed in is en de Tesla niet.

Drie motoren

Sneller dan dit kan bijna niet, zul je denken. Maar dat klopt niet, want eind dit jaar lanceert Elon Musk de zogeheten ‘Plaid’-variant van de sedan. Dit model is voorzien van drie elektromotoren: twee aan de achteras en één aan de voorkant. De auto krijgt ook een grotere accu, alsmede enkele aerodynamische aanpassingen. Tesla heeft het afgelopen jaar regelmatig getest met de nieuwe aandrijving op het Nordschleife-circuit in Duitsland. 




27 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Hendrik Patyn

    Het aandeel hernieuwbare energie in België was 8,6% in 2019. Zonnepanelen, windmolens (gemaakt dmv fossiele brandstoffen) en elektrische wagens zijn puur bedrog en winstbejag, De film Planet of the Humans op YouTube eens bekijken. Door de elektrische wagens gaan er nog meer kerncentrales moeten worden gebouwd, en de staat subsidieert dit bedrog met ons belastingsgeld, we konden er al veel mondmaskers mee hebben gekocht, en verpleegkundigen mee hebben opgeleid...

  • Hendrik Patyn

    Het aandeel hernieuwbare energie in België was 8,6% in 2019. Zonnepanelen, windmolens (gemaakt dmv fossiele brandstoffen) en elektrische wagens zijn puur bedrog en winstbejag, De film Planet of the Humans op YouTube eens bekijken. Door de elektrische wagens gaan er nog meer kerncentrales moeten worden gebouwd, en de staat subsidieert dit bedrog met ons belastingsgeld, we konden er al veel mondmaskers mee hebben gekocht, en verpleegkundigen mee hebben opgeleid...

  • Geert Tamsyn

    Hernieuwbare elektriciteit is wel wat meer dan zon en wind, natuurlijk. Vorig jaar moesten we zelfs elektriciteit exporteren door de grote productie van groene stroom. In 2018 hadden we genoemd hernieuwbare stroom om 5 miljoen EV 20.000 km. te laten rijden, en dat is ondertussen nog gestegen (bron: Elia).

  • raf peeters

    Hernieuwbare energie gans jaar door?. Ja als er wind is en anders liggen ze stil van moeten.

  • Geert Tamsyn

    We hebben het ganse jaar door hernieuwbare elektriciteit, en veel te veel, met stilleggen van windmolens en negatieve producentenprijzen tot gevolg.