Tweedehands diesels “elf procent minder waard op één jaar tijd”

Photo News
De omslag van dieselwagens naar wagens op benzine, elektriciteit en andere aandrijfbronnen vertraagt de tweedehandsmarkt. Bijna 30 procent van de tweedehandswagens staat momenteel al vier maanden te koop, zo stelt Gocar Data, dat de automarkt analyseert. Vooral diesels geraken moeilijker verkocht, waardoor hun waarde op een jaar tijd 11 procent gedaald is.

Momenteel staan 34.192 wagens al langer dan vier maanden bij de autohandelaar, klinkt het in een persbericht. Ze vertegenwoordigen een onverkochte stock met een marktwaarde van 805,2 miljoen euro. Vier maanden is lang, klinkt het, omdat een handelaar verwacht na maximaal twee maanden te verkopen. Vooral de diesels raken dus momenteel moeilijker verkocht. Derek d'Ursel van Gocar Data kijkt hiervoor naar de lage-emissiezones (LEZ) die er zijn of nog komen in verschillende steden.

2.000 euro

De tweedehandsdiesels die lange tijd in stock blijven, kosten de handelaars alvast geld. In één jaar tijd is de waarde van eenzelfde dieselwagen met 11 procent of gemakkelijk 2.000 euro gedaald. Het kost volgens Gocar Data bovendien al snel 7 euro per dag om één dieselwagen te onderhouden en te stockeren.

Leasemarkt

Volgens De Tijd zorgt de moeilijkere verkoopbaarheid ook voor hogere prijzen op de leasemarkt: 2 tot 4 procent hoger dan vorig jaar volgens een bron uit de sector. De leasingbedrijven berekenen hun maandelijkse tarieven immers op basis van de restwaarde van de auto na afloop van het contract.

Buitenland

Handelaars kijken nu steeds vaker naar het buitenland om hun diesels te verkopen, besluit Gocar Data. Het onderdeel van de zoekertjessite Gocar Autovlan gaat daarom een samenwerking aan met CarsonTheWeb, een internationale online veilingwebsite voor de autohandel met zetel in België.

Photo News



104 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emi De graeve

    Ik sta telkens verbaasd hoe men mensen manipuleert alleen maar om geld te scheppen en de afvalberg te vergroten. Wie zijn deze grote "denkers" die het allemaal zo goed weten ?

  • Roland Vanlerberghe

    Tot de laatste kilometer die maar mogelijk is ga ik er mee rijden en mijn garagehouder gaat daar dankbaar voor zijn, op een nieuwe verdient hij bijna niets meer, op goed onderhoud (het geheim om lang met je auto te kunnen rijden) en herstellingen daar heeft hij meer aan. Met de huidige motoren is een kilometerstand van 500.000 km makkelijk haalbaar. En misschien komen er oplossingen door propere diesel en ombouwkits voor de NOX.

  • Jan Verstrepen

    Mijn diesel verbruikt geen 4,7 liter en het is geen klein autootje en daar is het hen om te doen, benzine zuip het dubbele, elke 4 jaar nieuwe uitlaat brengt meer geld in de kassa.

  • Johan Van Biesen

    Men duwt de gebruiker naar electrische wagens, ok, waarom niet. Maar denk eens na over het afschakelplan, indien er geen stroom genoeg is, met de verplichte slimme meters in de toekomst, wat gebeurt er als ze uw teller afsluiten en uw wagen is aan het opladen, en s'morgens is je batterij leeg...

  • Dan Midden

    basisprobleem voor staat is dat diesels te lang meegaan. Mijne is 10j en heeft 300 000 km en kan er nog vlot 200 000 of meer doen. Verbruik van een nieuwe is mss 1l minder doch voor 300 liter per jaar verschil kan ik geen nieuwe kopen om nog maar te zwijgen over de CO2 uitstoot nodig om die nieuwe te maken ipv te blijven rijden met de mijne