Ga naar de mobiele website
^ Top

Toyota ziet het groots: het wil van elke auto ook een elektrisch model in 2025

Toyota hoopt rond 2025 van elk model ook een elektrische variant aan te kunnen bieden, zij het volledig elektrisch, hybride of voorzien van een brandstrofcel, zoals deze Mirai.
EPA Toyota hoopt rond 2025 van elk model ook een elektrische variant aan te kunnen bieden, zij het volledig elektrisch, hybride of voorzien van een brandstrofcel, zoals deze Mirai.
Autobouwer Toyota, momenteel wereldleider op het gebied van hybride wagens, wil vroeg in het komend decennium zeker tien volledig elektrische auto’s in het scala aan modellen hebben. Op dit moment heeft Toyota geen puur elektrisch aangedreven aanbod. 

Het voornemen betekent een grote technologische stap voor de Japanners.Toyota’s vicepresident Shigeki Terashi geeft aan dat het bedrijf allereerst de Chinese markt op wil met de compleet elektrische auto’s. De Chinezen stimuleren de aanschaf ervan middels subsidies en andere voordeeltjes. Naar verwachting zullen die maatregelen de milieuvriendelijke techniek een enorme duw in de rug geven.

De volledig elektrische Toyota’s zullen later ook in Europa, de Verenigde Staten, India en Japan zelf worden aangeboden. Rond het jaar 2025, zo zei Terashi, zal elke Toyota op een of andere manier een geëlektriseerde variant hebben: hybride, een brandstofcel of totaal elektrisch. Om dat doel te kunnen bereiken, is samenwerking op technologisch vlak cruciaal.

Panasonic

Afgelopen week maakte Toyota een joint venture met de eveneens Japanse elektronicareus Panasonic bekend. De samenwerking richt zich op de batterijen, waarmee de elektrische auto's moeten worden uitgerust. Het succes van Toyota's plan zit hem niet alleen in de ontwikkeling van rendabele accu’s, maar ook in het hergebruik van zeldzame en dure grondstoffen, zoals lithium.

Rond 2030 hoopt Toyota 5,5 miljoen elektrische wagens per jaar aan de man te brengen. Op dit moment verkoopt het automerk zo’n 10 miljoen voertuigen per jaar. Om dat doel te halen, investeert Toyota de komende jaren ruim 11 miljard euro. Zeker de helft daarvan gaat naar de ontwikkeling en productie van batterijen.

De samenwerking met Panasonic is tekenend voor de snelheid waarmee Toyota, dat normaliter nieuwe technieken onder eigen dak ontwikkelt, stappen wil en moet maken. Andere autofabrikanten, zoals Nissan, Volkswagen en Honda, werken ook hard aan elektrische modellen. De competitie tussen batterijmakers is daardoor groot.

Toyota-baas Akio Toyoda schudt de hand van Panasonic-voorman Kazuhiro Tsuga.
AFP Toyota-baas Akio Toyoda schudt de hand van Panasonic-voorman Kazuhiro Tsuga.

Uitdaging

In 2015 daagde Toyota zichzelf uit met de Environmental Challenge 2050, een lijstje van zes milieudoelstellingen. De uitdaging richt zich op alle facetten van de bedrijfsvoering, waaronder de ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën. Een van de voornemens is het met 90 procent terugdringen van de CO2-uitstoot van alle Toyota’s.

Naast het opkrikken van de brandstofefficiëntie bij conventionele modellen is de ontwikkeling van volledig elektrisch of anderszins aangedreven auto’s onontkoombaar. Het dwingt Toyota ook de aanleg van de benodigde infrastructuur, zoals laadpunten, te stimuleren. Ander onderdeel van Toyota’s uitdaging richt zich op het emissievrij produceren van auto’s en het recyclen ervan. 




5 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Ridge Forrester

    Veel geluk met elektrisch rijden op batterijen. In de winter mag je je jas aanhouden in de wagen en in de zomer de airco af of je staat snel stil. Ik rijd ze allemaal voorbij op de autostrade aan 115 per uur, de Tesla's en consoorten. Ge moogt geen gas geven of je moet al aan de kabel. Neen het is wachten op de brandstofcel op waterstof binnen 5 jaar.

  • Jurgen Van Den Bergh

    Ze zouden bij Toyota beter eerst nog eens een mooi model maken voor de Europese markt. Voor de Amerikaanse markt kunnen ze dat toch?

  • Jan Verstrepen

    En zeggen dat ze de kerncentrales gaan sluiten, waar ze de stroom gaan halen voor al die auto's mag mij een worst wezen?

  • Dirk De Buyst

    Wat een gedrocht... Daar wil ik niet eens dood in gezien worden.

  • raf janssens

    En hoe gaan ze de schaarste en prijsverhogingen voor Lithium, Cobalt, Neodynium opvangen?

Meld een bug