Toyota test automatisch rijden op Brusselse wegen

Getty Images
De Japanse autobouwer Toyota zal automatisch rijden testen op de openbare weg in Brussel, na eerdere ritten in Japan en de VS. De komende 13 maanden rijdt zo een Lexus LS herhaaldelijk in een vaste lus door de hoofdstad. In de geautomatiseerde auto zit ook een veiligheidschauffeur, zo maakte Toyota Motor Europe (TME) vandaag bekend.

"Het hoofddoel van dit proefproject is het bestuderen van het complexe en onvoorspelbare menselijk gedrag en de impact daarvan op de eisen die aan geautomatiseerde rijsystemen worden gesteld", aldus Gerald Killmann, vicevoorzitter van Onderzoek en Ontwikkeling bij TME. 

De Lexus LS is een gewone seriegeproduceerde auto. Op het dak van het voertuig zijn allerlei sensoren aangebracht, waaronder LIDAR ( een lokalisatie- en detectiesysteem, nvdr.), radar, camera's en een nauwkeurig positioneringssysteem. In de wagen zelf zitten een veiligheidschauffeur, die op elk moment kan ingrijpen om het besturingssysteem te corrigeren, en een operator die het systeem in het oog houdt.

Het uiteindelijke doel van Toyota is nul slachtoffers van verkeersongevallen

Gerald Killmann

Toyota zegt nog dat de auto de weg op gaat na maanden van voorbereiding waarin de AD-systemen (automated driving) zijn goedgekeurd, de chauffeurs zijn opgeleid, de route is geanalyseerd en met de overheden is overlegd voor de vereiste vergunningen. 

"Het uiteindelijke doel van Toyota is nul slachtoffers van verkeersongevallen", aldus Killmann. "Daarom is het essentieel om het menselijk gedrag te begrijpen om te kunnen reageren op de complexiteit en bevolkingsdiversiteit van een stedelijke omgeving zoals Brussel, de Europese hoofdstad met 184 verschillende nationaliteiten."

De directeur-generaal van Brussel Mobiliteit, Christophe Vanoerbeek, stelt in het persbericht dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Brussel Mobiliteit de nieuwste ontwikkelingen op vlak van geautomatiseerde voertuigen op de voet volgen. "We zijn ons bewust van de mogelijkheden van de technologie als oplossing voor stedelijke mobiliteit, maar beseffen ook dat veiligheid altijd vooropstaat", zegt hij.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.