Topman van Audi gearresteerd om dieselfraude

Audi-CEO Rupert Stadler werd door meerdere ingenieurs van betrokkenheid beschuldigd.
REUTERS Audi-CEO Rupert Stadler werd door meerdere ingenieurs van betrokkenheid beschuldigd.
Topman Rupert Stadler van het Duitse automerk Audi is vandaag gearresteerd wegens vermeende betrokkenheid bij het gesjoemel met de uitstoot van diesels. Dat melden het concern en het parket. Bram Schot, de huidige verkoopdirecteur bij Audi, zal voorlopig de functie van topman overnemen.

Onlangs werd bekend dat Stadler en een medebestuurder als verdachte zijn aangemerkt in het dieselschandaal. De huizen van de twee werden doorzocht. Ze zouden fraude hebben gepleegd en indirecte valse verklaringen hebben afgelegd. Volgens het parket van München was het nodig Stadler voorlopig van zijn vrijheid te beroven, omdat het risico bestond dat hij met bewijzen zou knoeien. Stadler staat al 11 jaar aan het hoofd van Audi.

Audi zou minstens 210.000 dieselwagens met sjoemelsoftware uitgerust hebben. Er zitten al twee oud-managers van Audi vast in afwachting van hun rechtszaak. Verschillende Audi-kantoren werden in mei voor de derde keer binnengevallen.

Volkswagen wordt door autoriteiten achternagezeten sinds het sjoemeldieselschandaal in de VS in 2015 aan het licht kwam. Het bedrijf heeft ruim 25 miljard euro apart gezet voor boetes, schikkingen en andere kosten.

Schot in de zaak

Bram Schot, de huidige verkoopdirecteur bij de Duitse luxewagenbouwer Audi, zal voorlopig de functie van topman overnemen. Dat meldt het Duitse persagentschap dpa op gezag van ingewijden. De raad van toezicht zou wel het licht nog op groen moeten zetten.

De 56-jarige Nederlander Schot begon zijn loopbaan bij de Nederlandse bank ABN AMRO en stapte vervolgens over naar het Duitse autoconcern Daimler, waar hij diverse functies bij onder meer Mercedes-Benz bekleedde. In 2011 verhuisde hij naar Volkswagen, het moederbedrijf van Audi. Sinds vorig najaar zit hij in het bestuur van het luxemerk Audi, waar hij zich bezig houdt met verkoop en marketing.




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Matthys

    Duitse auto's sjoemelen al jaren om prijzen onderling hoog te houden en markt te beheersen

  • Marc Cools

    Door foute software in de gevangenis. Wie volgt? De top van Facebook, Apple, Google?

  • Paul Janssens

    En nog blijft men die onbetrouwbare wagens kopen.

  • tony dethier

    Foei Rupert ...

  • David Wolput

    Voorsprong door techniek?! Opgepakt door gesjoemel ja!!