Test Ford Puma ST: sportieve gezinsvriend
HLN DriveIn de jaren 90 was de Ford Puma een knapgelijnde coupé, de tand des tijds zorgde er echter voor dat het model het nu wat hoger van de grond zoekt. Toch valt er nog altijd flink wat lol te trappen met de Puma, vooral in zijn sportievere ST-uitvoering. HLN Drive deed de test.
Delen per e-mail
Ford zocht het niet ver voor de sportieve behandeling van de Puma en lepelt de bruisende motor van de Fiesta ST rechtstreeks in deze SUV. Dat wil zeggen dat de 1.5 nu 200 pk en 320 Nm levert. Goed voor een acceleratie naar 100 in 6,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Het vermogen wordt trouwens puur op de voorwielen afgezet via een manuele zesbak.
Voorts voorziet Ford een aantal sportieve accenten; sommige voor de vorm, andere puur functioneel. Buiten zijn dat de splitter (die voor meer grip zorgt), zwarte inzetstukken op de bumpers, een sportuitlaat en een spoiler. Binnenin vallen dan weer de Recaro-kuipstoelen op, net als het sportstuur.
Praktisch en sportief
Dat sportieve primeert ook onderweg. De motor roffelt aanstekelijk en de Ford stuurt levendig in. Je hebt te allen tijden een goede voeling met het asfalt via het puike stuur en dito onderstel van de Puma, dat in ons land bij Ford Proving Ground in Lommel op punt werd gesteld. De ophanging is misschien net iets te hard voor dagdagelijks Belgisch verkeer, maar je koopt de sportieve versie van deze Puma voor een reden natuurlijk: de glimlach die hij op je gezicht tovert. Qua verbruik kwamen we trouwens uit op 7,8 l/100 km, niet overdreven voor een sportieve wagen.
Bovendien behoudt deze sportieve versie de praktische inborst van de gewone Puma. Voor een familiewagen valt het plaatsaanbod achterin eerder gemiddeld te noemen, maar dat geldt allesbehalve voor het laadruim. We doelen daarmee niet eens op het puike volume (456 liter), maar vooral op de doordachte manier waarop de ingenieurs zijn omgegaan met die beschikbare ruimte. Zo is de flexibele hoedenplank bevestigd aan de binnenwand van de (optioneel met een voetzwaai te openen) kofferklep, en schuilt er onder de verstelbare bodem ook nog eens een 80 liter grote MegaBox, waarmee de laadhoogte in één klap vergroot wordt tot zowat 1,15 meter. Dankzij een waterdichte binnenkant en een bijkomende afvoer kan je er bovendien ook je vuile laarzen of je pas gekochte plant of goudvis in kwijt. Dat de mensheid daar niet eerder op gekomen is…
Conclusie
We beleefden veel plezier achter het stuur van de Ford Puma ST. Levendig, je hebt een hoog snelheidsgevoel zonder echt hard te gaan, maar toch nog praktisch genoeg voor dagelijks gebruik. Althans, voor wie graag sportief rijdt. Bovendien maakt zijn vanafprijs van ongeveer 30.000 euro hem interessant voor ieders budget. Al vragen we ons wel af welke doelgroep naar dit soort wagen zoekt …
Op zoek naar een ander model van Ford? Bekijk hier het aanbod op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
4
Koop een elektrische zonneauto voor 150.000 euro
Het Nederlandse bedrijf Lightyear brengt eind dit jaar een elektrische wagen op de markt die wordt aangedreven door zonnepanelen. Kostprijs: 150.000 euro, zonder btw. -
HLN Drive
Cabrio on a budget: dit zijn de goedkoopste (maar daarom niet minder knappe) exemplaren
De zomer komt eraan en daarmee ook die zin om erop uit te trekken. Waarom niet met een cabrio op roadtrip door eigen land? HLN Drive zocht de 5 goedkoopste cabrio’s (allemaal onder de 30.000 euro) en analyseert ze. -
De vijf meest prangende vragen over 5G beantwoord
De eerste 5G-netwerken in ons land zijn operationeel, de eerste smartphones waarmee je op dat gigasnelle netwerk kan, liggen in de winkel. Is het al tijd om mee op de kar te springen? De vijf meest nijpende vragen over 5G op een rij. -
-
Worldline lanceert eenvormige betaaloplossing voor opladen elektrische voertuigen
Betaaldienstenbedrijf Worldline lanceert een eenvormige betaaloplossing waarmee Europese consumenten veilig kunnen betalen voor het opladen van hun elektrisch voertuig aan laadpalen in Europa. Dat meldt het bedrijf maandag. -
HLN Drive
Is een elektrische auto echt goedkoper in verbruik?
We kunnen niet ontkennen dat een elektrische auto geld kost. Veel geld. “Maar het verschil met een wagen met verbrandingsmotor win je op termijn terug”, horen we dan. Is dat wel zo? HLN Drive haalde de rekenmachine boven. -
HLN Drive
"Elektrische auto's gebruiken minder grondstoffen dan wagens met verbrandingsmotor"
Elektrische wagens mogen dan wel geen CO2 uitstoten wanneer ze rijden, maar de fabricatie ervan kost wel meer grondstoffen, is een vaak gehoord argument tegen de EV. Al blijkt dat volgens Transport & Environment niet te kloppen. HLN Drive bekeek het rapport van naderbij. -
Salaris
Deze 3 sectoren betalen een hoog startersloon
Je eerste loon is iets om naar uit te kijken. Afhankelijk van de sector waarin je aan de slag gaat, kan dat nogal verschillen. Jobat.be belicht drie sectoren met een aardig bruto maandloon voor starters en legt uit welke soort jobs je er vindt.