Teslarijder mag gsm niet vasthouden in zelfrijdende auto, oordeelt Nederlandse rechter

Een Tesla model S op de automatische zelfbesturing ‘Autopilot’ in San Francisco.
REUTERS Een Tesla model S op de automatische zelfbesturing ‘Autopilot’ in San Francisco.
Wie in Nederland in een Tesla met de Autopilot ingeschakeld rijdt, mag - net als andere automobilisten - niet een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. De kantonrechter in het Nederlandse Utrecht bepaalde dat onlangs in een zaak in beroep. Dat bleek vandaag tijdens een zitting in een soortgelijke zaak die de Amsterdammer Vincent Everts had aangespannen.

Beide bestuurders van de geavanceerde Tesla vinden dat zij hun gsm mogen vasthouden tijdens het rijden met de Autopilot, omdat ze dan hun handen vrij hebben. De twee redeneren dat niet zij zelf, maar de Autopilot de feitelijke bestuurder van de auto is.

Maar de Nederlandse rechter veegde dat van tafel, omdat er met de Autopilot altijd iemand noodzakelijk blijft die bepaalt waar de auto naartoe gaat, die in noodsituaties ingrijpt en verantwoordelijk is voor wat de wagen doet. De betrokkene moet dus nog steeds worden aangemerkt als bestuurder, meldt het vonnis. Het Openbaar Ministerie voerde vandaag eveneens aan dat "er geen enkele twijfel mogelijk is" over de bestuurder: de persoon die de macht heeft over het voertuig.

Vincent Everts kreeg vorig jaar twee bekeuringen op de Nederlandse snelweg. In een video liet hij de rechter zien dat hij op de Autopilot toezicht houdt, af en toe het stuur aanraakt en de richtingaanwijzers bedient om de auto aan te geven dat die naar links of rechts moet. Zijn advocaat betoogde dat de man wel verantwoordelijk is als bestuurder, maar dat de juridische positie van de Tesla-rijder dezelfde moet zijn als die van een rij-instructeur. Die mag tijdens de rit met een leerling wel een telefoon gebruiken, terwijl de instructeur tegelijk ook toezicht moet houden. Uitspraak op 22 november. 

Bekijk ook:

Dashcamvideo vrijgegeven van dodelijk ongeval met zelfrijdende Volvo van Uber




11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Freddy De Vos

    Terecht! Hij moet zich blijven concentreren!

  • Jurgen Van Den Bergh

    Correcte beslissing van die rechter. Die zelfrijdende auto's gaan nog voor gigantische grote problemen zorgen, zowel in de wetgeving als in het verkeer.

  • René Verhoeven

    Heeft niks met bluetooth te maken, als je aan het bellen bent, dan is je aandacht weg van het verkeer en de omgeving, onafhankelijk als je dat toestel nu in je hand houdt of het is bluetooth ingebouwd! Beide even gevaarlijk!

  • Geert Vaelen

    Het staat zelfs voorgeschreven in de handleiding en wet dat degene achter het stuur zelfs bij een zelfrijdende auto ten alle tijde moet kunnen ingrijpen in geval er iets gebeurt. Met de gsm in de hand gaat dat niet. De technologie staat nog in de kinderschoenen en kan nog niet voor de volle 100 procent vertrouwd worden. Als er uiteindelijk geen stuur en pedalen meer in de auto staan, dan zal het wel mogen want dan KAN je zelfs niet meer ingrijpen, al zou je het willen.

  • Alan Janssen

    Het begrip zelfrijdend is verkeerd. Zelfs Tesla zegt dat je de handen aan het stuur moet houden om in te kunnen grijpen. Het zijn ondersteunde hulpjes..... zelfrijdende auto's duurt nog even en dan zal daar ook een bijpassende wetgeving bij horen.