Tesla volledig de mist in met productie van 'Model 3'

reuters
Tesla wil de massa bereiken met zijn goedkopere Model 3 maar de productie loopt mank. En nog geen klein beetje. De producent beloofde 1.500 auto's te zullen bouwen tijdens het derde kwartaal maar miste die doelstelling volledig. Het werkelijke aantal gebouwde exemplaren? Nauwelijks 260, of 83 procent minder dan beloofd.

Nochtans loopt het storm voor dit minder dure model (35.000 euro). Eind augustus waren er al 455.000 auto's besteld. Maar er zijn nog maar 260 wagens gebouwd waarvan er ondertussen 220 werden afgeleverd.

Het feit dat er tussen juli en september zo weinig Model 3's zijn geproduceerd, wijt Tesla aan productieproblemen. Dat blijkt uit berichtgeving van de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Volgens het bedrijf is in de autofabriek in Californië en in de batterijfabriek in Nevada wel voldoende capaciteit aanwezig maar duurt het langer dan verwacht om een "handvol" systemen operationeel te krijgen.

epa

Volgens Elon Musk zijn er geen "fundamentele" problemen bij de productie van de compacte sedan noch bij de aanvoerlijnen. Welke hinderpalen er precies zijn opgedoken, laat het bedrijf echter in het midden. De Tesla-oprichter had in juni al voorspeld dat de productie van het nieuwe model een "hel" zou worden.

"We beseffen heel goed wat de problemen zijn en hebben er vertrouwen in dat we deze issues op korte termijn opgelost krijgen", liet Tesla weten in een verklaring. De onderneming gaf evenwel geen nieuwe productiedoelstellingen mee terwijl Tesla eerder had aangekondigd tegen het eind van het jaar 5.000 Model 3's per week van de band te laten rollen.

"Dit zou niet als een verrassing mogen komen", zei Michelle Krebs, analist bij Autotrader. "Dit is hun eerste model dat voor een breed publiek bestemd is. Auto's bouwen is niet eenvoudig en dat ondervindt Tesla nu."

reuters
reuters



111 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • raf peeters

    Niet alleen bestelbon ,ook nog eens 10000 dollar voorschot betalen ,voor 't zelfde word het een ramp en kan je naar je 10000 dollar fluiten.

  • jacques hottelet

    hou dom kun je zijn om een bestelbon te tekenen van iets dat niet in productie geraakt. Het is wachten de Duitse auto-industrie , die zijn massaproductie gewoon .

  • raf peeters

    @Jan Van Dessel, juist jij hebt het ook begrepen.Musk doet vooral èèn ,met mensen hun gels spelen.

  • jan van dessel

    Musk is een dromer met goede ideeën maar geen zakengenie.Tesla heeft sinds zijn oprichting alle jaren enorme verliezen gemaakt.Hierdoor moet Musk alle jaren nieuwe aandelen uitgeven om aan vers kapitaal te komen zodanig dat de waarde van de aandelen ooit zal verwateren als er niet snel winst gemaakt wordt.De grote automerken van de VS en ook China zullen de markt gaan beheersen.Europa heeft de boot gemist door veel te lang in te zetten op de sjoemeldiesels.

  • sarah servaes

    als EV dan toch zo in een negatief daglicht zit, zoals er hier veel beweren, verklaar mij dan eens waarom veel andere merken ook de weg van EV inslaan en stilaan de benzine/dieselmotor afstoten??? Automerken die afstand nemen van EV zijn gedoemd om te verdwijnen, zoveel is zeker