Tesla, Volkswagen of toch de Chinezen: wie wint het gevecht om de elektrische auto?

De Volkswagen I.D. is het eerste prototype van een volledig elektrische Volkswagen
EPA De Volkswagen I.D. is het eerste prototype van een volledig elektrische Volkswagen
Er moeten snel veel meer e-auto’s komen, nu Europa afkoerst op veel strengere CO2-normen. Ook Duitse fabrikanten zullen eraan moeten. Kunnen zij hun achterstand op Azië nog wel goedmaken? De accu speelt een sleutelrol. Wie heeft de beste, en vooral: wie heeft er voldoende?

Vier wielen, een bodemplaat, twee voorstoelen en een achterbank. Het maanlanderachtige voertuig dat staat opgesteld in de fabriek van Volkswagen in Dresden oogt allesbehalve revolutionair. Zeg dit niet tegen Christian Senger, hoofd van de elektrische voertuigtak van het concern. Op dit platform, zoals de halffabrikaatauto wordt genoemd, moet over ruim een jaar een reeks nieuwe elektrische modellen van Volkswagen verschijnen. De eerste, de ID Neo, wordt VW’s elektrische opvolger van de Kever en de Golf, de modellen die van het merk in de 20ste eeuw een autogrootmacht maakten. De ID Neo (een werktitel, de echte naam moet nog onthuld) moet ervoor zorgen dat Volkswagen ook in de 21ste eeuw toonaangevend blijft.

Je hebt 14% van dit artikel gelezen




50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Febe Chapin

    Langst bereik, snelheid en gebruiksvriendelijkheid/luxe. Enkel bij Tesla vind je dat. Voor Tesla was een 9km bereik het standaard. Nog steeds is belachelijk 200-300km bereik het standaard buiten Tesla vandaag de dag.

  • Jos Van Deurzen

    In ons dorp staan ook al 2 laadpalen,...en dat voor 9000 man.

  • Yves Van Assche

    Elektrische wagens zijn de ondergang van de planeet - doe effe onderzoek van de gevolgen van de lithium- en nikkelmijnen op het milieu Vooral kijken wat er gebeurd met de velden van de boeren .... en in Rusland de nikkelmijnen en hoeveel vuile stroom ze daar nodig hebben.

  • raf janssens

    20 kW per wagen maal 6 miljoen wagens vraagt dus zo'n kleine 120 GigaWat aan extra elektriciteitsproductie als die allemaal tegelijk moesten opladen. Zelfs als ze mooi gespreid per 24 u maar 1 uur opladen (praktisch bijna onmogelijk) heb je nog 5 Gigawat extra nodig - of minstens 2 keer de 4 centrales van Doel. We kunnen nu de bevoorrading al niet rond krijgen, dus houd je maar vast voor de blackouts in dat geval.

  • frans Venloo

    Hoe gaan ze dan graaien via de electriciteit om er belastingen op te heffen ? Of beter nog taksen op deze auto's alsvelen hebben gekocht daar zijn ze goed in. Ze zullen het graag horen de kiezers