Tesla stelt nieuw SUV-model Y voor

Tesla Model Y.
tweakers Tesla Model Y.
De Amerikaanse autoproducent Tesla heeft zijn nieuwe SUV onthuld, Model Y. Topman Elon Musk presenteerde de elektrische wagen in de ontwerpstudio van het bedrijf in Hawthorne. De standaardversie van de Model Y moet vanaf 2021 verkrijgbaar zijn. Het is het vierde model van Tesla. Alle vier op een rij lezen ze nu toevallig of niet als ‘S3XY’.

De Model Y is een zogenoemde cross-over, waarin kenmerken van normale passagiersauto’s worden gecombineerd met die van een SUV, een groter type personenauto met vierwielaandrijving. 

Tesla hoopt hiermee de aansluiting te vinden bij de vraag van Amerikaanse consumenten die hun sedans veelal inruilen voor de terreinwagens voor alledaags gebruik. De standaardversie van de Model Y gaat volgens Musk 39.000 dollar kosten, omgerekend zo’n 34.500 euro. Deze auto kan met een volle accu 368 kilometer vooruit. Duurdere versies, die al in het najaar van 2020 te koop zijn, krijgen een groter bereik.

Middenklassers

Tesla staat vooral bekend als maker van dure elektrische bolides, maar probeert sinds 2016 voet aan de grond te krijgen op de markt voor middenklassers. Het bedrijf introduceerde in dat jaar de Model 3, die vanaf 35.000 dollar (omgerekend zo’n 30.900 euro) leverbaar moest zijn.

De bouw van de auto’s begon evenwel met veel duurdere versies, om zo de kosten voor de introductie sneller terug te verdienen. Begin maart was de eerste Model 3 leverbaar met het beloofde prijskaartje.

Met het nieuwe model Y heeft Tesla binnenkort vier types wagens in de verkoop en is het ‘sexy’-gamma compleet. De ‘E’ is dan wel vervangen door Model 3, omdat Ford in de VS al de exclusiviteit heeft op de letter.

Tesla Model 3
AP Tesla Model 3



12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, ik zie niet in waarom een mening gebaseerd op de waarneming van een evolutie en concrete cijfers een slecht teken zou zijn. Een mening gebaseerd op een blinde vooringenomenheid daarentegen ... Het succes van de EV is inderdaad vooral een commerciële aangelegenheid, maar dat neemt niet weg dat we binnen afzienbare tijd bijna allemaal elektrisch zullen rijden. De tijd brengt nu al raad, de tendens is duidelijk, voor wie hem wil zien, natuurlijk.

  • Hendrik Patyn

    Het feit dat de elektrische wagen zo hard moet worden verdedigd door sommige enkelingen hier, is al een heel slecht teken. Dat je iets moet subsidiëren om verkocht te krijgen is ook niet goed. De elektrische wagen is een hype, en dat andere merken erop springen heeft niets te maken met het milieu, het is omdat ze eraan kunnen verdienen. En ze zijn er later aan begonnen omdat ze niet beseften dat er zoveel mensen zo kortzichtig waren. Maar de tijd zal raad geven....

  • Hendrik Patyn

    Kijk eens naar de mindset van de Tesla-aandelen, mindset past goed in het rijtje van hype....

  • Geert Tamsyn

    Kapotte cellen, zijn niet recupereerbaar, wèl recycleerbaar. Batterijen met verminderd vermogen worden wèl gerecupereerd, als thuisbatterij bvb. Elektrische auto is de enige haalbare oplossing, vandaar de exponentiële stijging in de verkoop, meneer Patyn. Zowat elke week wordt een nieuw elektrisch model aangekondigd. U mag zich ook niet blindstaren op België of zelfs Europa, de dans wordt geleid door de VS en China (>1 miljoen EV verkocht in 2018!). En wij zullen volgen, willen of niet ...

  • Jaimie Duthoy

    @ Erwin, wie zegt dat er geen trekhaak is ? 3 en Y kunnen uitgerust worden met een trekhaak. Of een EV de wagen is om met een sleurhut op vakantie te gaan is een andere discussie. Ken mensen die vanuit West Vlaanderen met de caravan naar de kust rijden. @ Hendrick : EV rijden vraagt om een andere mind set. ivm Ardennen , is de kleinste batterij. en haalt gemakkelijk de 300km , ook in de winter. Bovendien kan je in 5 min 100km extra laden. 3 x stoppen is 300 km , en 15 min kwijt.