Tesla's geheime ‘miljoen kilometer’-accu moet elektrische auto fors goedkoper maken

Toekomstige modellen van Tesla krijgen naar verwachting een goedkopere super-accu die meer dan 1,6 miljoen kilometer meegaat
Tesla Toekomstige modellen van Tesla krijgen naar verwachting een goedkopere super-accu die meer dan 1,6 miljoen kilometer meegaat
Elektrische autofabrikant Tesla zou later dit jaar of begin volgend jaar van plan zijn om een nieuwe, goedkope en duurzame batterij in zijn Model 3 te introduceren. Dankzij die batterij zouden elektrische auto’s even duur of zelfs goedkoper moeten worden dan modellen met een benzinemotor.

De nieuwe accu werd gezamenlijk ontwikkeld met een Chinese firma. Er wordt technologie gebruikt die door Tesla is ontwikkeld in samenwerking met een team door Musk gerekruteerde academische accu-experts, aldus anonieme bronnen tegen persbureau Reuters. Ze zouden een miljoen mijl meegaan (1,6 miljoen kilometer).

De automaker zou die nieuwe batterij tegen het einde van het jaar installeren in de sedan Model 3 in de gigafabriek in China. De accu’s worden voorzien van chemische toevoegingen, materialen en coatings die de interne stress verminderen en batterijen in staat stellen meer energie op te slaan voor langere periodes.

Tesla is ook van plan nieuwe, sterk geautomatiseerde productieprocessen voor accu's te implementeren om de arbeidskosten te verlagen en de productie te verhogen in enorme ‘terafactories’, die ongeveer 30 keer zo groot worden als de gigantische zogenoemde ‘gigafactory’. Uiteindelijk zouden de revolutionaire accu’s in meer Tesla-modellen terecht moeten komen.




44 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    Johan Vroonen ,juist niet te vergelijken daarom heeft de Peugeot gewonnen en niet de Tesla.Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen optrekken(dat je ook maar kan als je alleen voor de lichten staat en na 5 x optrekken is het bij Tesla ook 6.5 secon-den ipv3.4 maar je batterij is ook zo op)Overigens Peugeot doet effectief de opge-geven kilometers wat bij Tesla niet geval is en 137 km minder waren bij de test.

  • Johan Vroonen

    Correctie, beide auto's zijn totaal niet met elkaar te vergelijken qua technologie en innovatie: peugeot E208 heeft 340km WLTP rijbereik, 8 sec 0-100km/u, tesla model 3 heeft 530km WLTP rijbereik en 3,4 sec 0-100km/u. Tesla is ver vooruit qua software en electronica, model 3 heeft alle hardware aan boord voor volledig autonoom rijden. Met de aankomende nieuwe batterijtechnologie zullen tesla's goedkoper worden dan plof-auto's. Het worden de komende jaren interessante tijden in de autowereld...

  • raf peeters

    Car of the Year was de Peugeot E 208 en zeker niet de Tesla die eigenlijk een deftige blaam heeft gekregen omdat de Peugeot 208 op veel punten meer overtuigde en vooral in de prijs ,half zo duur dan de Tesla en de Peugeot doet ook 400 km.Tesla overroepen en veel te dure wagen voor wat ie is.

  • Geert Tamsyn

    Model 3 werd door een jury van 65 autojournalisten uit alle landen van de EU op de tweede plaats gezet als Car of the Year 2020. Zo slecht zal die wel niet zijn, zeker?

  • Joeri Lanslots

    De uiteindelijke bedoeling is vehicle to grid... ( smart grid )... Niet voor niks heeft Tesla recent de software “autobidder” gelanceerd... Het zou me niet verbazen als je binnenkort een Tesla kan kopen waarbij je de batterij niet meer moet ( nog wel mag ) betalen... Omdat Tesla of de klant er geld mee kan verdienen als grid stabilisatie... Vraag en aanbod