Tesla maakt alweer geen vrienden. Volgens analist is Model 3 "slecht afgewerkt"

De Tesla Model 3, de elektrische auto voor 'de gewone mens'.
EPA De Tesla Model 3, de elektrische auto voor 'de gewone mens'.
Het gaat niet goed voor Tesla. Niet alleen de productie van hun Model 3 loopt mank, nu blijkt dat ook de kwaliteit van de afwerking te wensen overlaat. Dat zegt toch een analist van het gerenommeerde Amerikaanse onderzoekscentrum Bernstein. "De slechte kwaliteit zou Tesla misschien zelfs de doodsteek kunnen geven."

Hij moest hét paradepaardje worden van Elon Musk, de Model 3 of de betaalbaar elektrische auto voor 'de massa'. Maar hij is momenteel eerder een blok aan het been. De nieuwe Tesla werd bij de lancering eind juli meteen een half miljoen keer besteld. Musk verwachtte dat het hele productieproces een "hel" zou worden, en gelogen heeft hij zeker niet. Amper drieënhalf maand later zijn we en nog maar goed 260 wagens zijn van de band gerold. 

Veel vrienden heeft de Model 3 tot nu toe dus niet gemaakt. Ook Toni Sacconaghi, analist verbonden aan het Amerikaanse Bernstein-onderzoekscentrum, is kritisch. Hij trok deze week naar New York, met in zijn kielzog enkele investeerders, en mocht er met de Model 3 op de baan. Na afloop klonk het kritisch dat "de auto toch wat onvolkomenheden heeft" en "dat er nog heel wat problemen op te lossen zijn" - ook al is de productie al een aantal maanden ver.

Glazen dak en ramen

Volgens Sacconaghi waren de twee demo-auto's die tentoon werden gesteld in de showroom "relatief arm afgewerkt". "Misschien niet verrassend", klinkt het nog in een rapport aan CNBC. "Het ging om demo-auto's." Alhoewel Sacconaghi ook een kanttekening maakt: "We gaan ervan uit dat Tesla ons nochtans de beste modellen heeft laten zien. Het kan dus goed zijn dat de problemen bij de andere auto's nog meer opvallen." 

Volgens de analist is ook "de uitlijning" niet zoals die moet. Hij heeft het dan over de afwerking van het glazen dak, de rubbers langs de ramen en het plafond binnenin. "Ik betwijfel of de meeste kopers de slechte afwerking zullen zien, maar toch zou dit voor Tesla als merk wel slecht kunnen aflopen", vervolgt hij nog. "De vertegenwoordigers van Tesla gaven toe dat er problemen zijn, maar stelden tegelijkertijd dat de Model 3 al veel verder gevorderd is dan de Model X en Model S kort na hún productiestart." (lees door onder de foto)

Het glazen dak van de Model 3.
REUTERS Het glazen dak van de Model 3.

'Coolness'

Toch is Sacconaghi niet helemaal vernietigend voor de Model 3. Hij had wel lof voor de styling van de wagen, zijn 'coolness-factor', de acceleratie en hoe de auto aanvoelt op de weg. Andere rij-ervaringen mochten de analisten niet delen dus daarover valt geen nieuws te rapen.

De instapversie van de Model 3 kost 29.700 euro en heeft een actieradius van 350 kilometer. De duurdere variant kan 500 kilometer rijden op een volle accu. De Model 3 gaat van 0 tot 96 km/u in 5,6 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u.




20 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Tom Michiels

    Aan alle elektriciteitspredikers... Jullie weten toch dat meer dan de helft van de elektriciteit wereldwijd thermisch wordt opgewekt? Ja? Maw, er worden brandstoffen (gas, kolen,...) verbrand om uw Tesla te laten rijden. Verder wordt het overgroot deel nucleair opgewekt. Ook al een twijfelachtige vorm van productie. En dan maar afgeven op mensen die gewoon met een benzine of diesel rijden. Zij zijn de vervuilers. Jullie zijn geen haar beter. Het enige verschil is dat jullie het niet (in)zien.

  • Renaat Moerman

    Ik heb nu een Tesla, mijn vorige wagen was een Mustang. De zetels in de Mustang waren bar slecht, ik kon het geen 300 km uithouden. De afwerking van Tesla is niet zoals Mercedes of BMW, maar is voor mij voldoende. In ieder geval rijdt hij beter dan BMW of Mercedes. Brandstoffen kunnen voor mij niet duur genoeg worden, zodat de maatschappelijke kost eindelijk ook eens doorgerekend wordt. En die bedrijfswagens mogen er ook van tussen.

  • Roger Welter

    Er zijn duidelijk problemen bij Tesla want anders zou de grote baas niet totaal onverwacht ook nog zijn laatste paradepaardje uit de R&D stal halen. Hopelijk redden ze het spijts alle commentaren. En het zal de grote constructeurs een zorg zijn. Die verheugen zich al geruime tijd op een overname.

  • patrick coens

    dat er in het begin schoonheidsfouten zullen zitten is normaal , maar altijd dat negatief gedoe daarrond ,er moet nog veel op punt gezet worden ,maar dit is en blijft de toekomst en idd ik koop mij ook nooit een merk die juist uitkomt moet zijn degelijkheid bewijzen maar op termijn zal ik ook elektrisch rijden als het betaalbaar is en dat de kilometers van 400a500km haalbaar is ,maar de vraag is hoe gaan ze dit opvangen in de elektriciteitscentrales

  • Ivo Torfs

    "Piet van Helsing" En goede vraag. Dat is inderdaad al lang mijn vaststelling, waarom moet die elektrische wagen, sportwagen allures hebben als we toch "groen" willen of moeten rijden?