Exclusief voor abonnees

Strengere EU-milieunorm maakt kleine stadsauto “onbetaalbaar”

opel corsa bis
rv opel corsa bis
De nieuwe Opel Corsa staat in de showroom. Een stadsauto. Ooit synoniem met ‘betaalbaar’, ja, zelfs ‘goedkoop’. Maar daar komt verandering in. Onze autojournalist legt uit waarom dit de laatste generatie van de kleine Opel is waar je je niet blauw aan betaalt.

Je hebt 4% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



49 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    @GeertTamsyn ,zolang er geen goedkoper alternatief is zal kobalt helemaal niet verdwijnen in batterijproductie of de E wagen gaat nog eens een pak meer kosten pure larie en 't is niet omdat men mijnen stillegt dat er overproductie is .Al gehoord van wereld economie.Waarom pompen ze soms minder,meer olie op ,om de prijzen te stabiliseren en kwestie van vraag/aanbod en is bij kobalt zelfde.De tijd dat Afrikaanse landen kon uitbuiten is voorbij en als met E wil rijden gaat men ervoor betalen.

  • Geert Tamsyn

    Kobalt verdwijnt uit de batterijproductie (Tesla doet het vanaf volgend jaar zonder) maar niet uit de diesel. Niet de EV zullen dan verantwoordelijk zijn, wel nog de diesels.

  • raf peeters

    @Geert Tamsyn ,kobalt is giftig,brandgevaarlijk en vooral kankerverwekkend,wordt voor 85% gebruikt voor batterijproductie ,ontzwavelen diesel ,misschien toch chemie volgen en dat is al lang achterhaald.Hoe dan ook kinderen opofferen voor onze kapitalistisch profijt ten kost van milieu en mensen(zo milieu vriendelijk is E rijden niet) is er over.

  • Geert Tamsyn

    En dan, Rody Franks? Als die energie hernieuwbaar en niet vervuilend is, zie ik geen probleem. Diesel daarentegen, ...

  • Rody Franks

    Laat ons eerlijkheidshalve dan ook eens over energieinhoud spreken. Bij diesel is dat 11905 Wh/kg. De Tesla S 100D haalt 167 Wh/kg. Een Tesla met Panasonic batterij heeft 254 Wh/kg. Bosch heeft een prototype met 350 Wh/kg en de wetten van de fysica zijn dusdanig dat men in 2050 nog steeds in de buurt van 360 tot maximaal 400 Wh/kg zal zitten wat batterijen betreft. Dat is nog steeds dertig keer minder.