Sterkste supersportwagen ter wereld degradeert Bugatti tot meeloper en sprint in minder dan twee seconden naar 100 km/uur

Pininfarina
Met zijn 1.900 pk sterke elektromotor wordt de Pininfarina PF0 tweemaal zo sterk als een LaFerrari. Het koppel is zelfs driemaal zo groot als dat van een McLaren Senna.

Pininfarina was een ontwerpbureau in Italië, maar nu het is overgenomen door de Indiase firma Mahindra, ontpopt het zich tot een zelfstandig automerk dat elektrische supersportwagens en SUV's gaat bouwen. Het eerste model wordt de PF0. Het hart van de nieuwe supersportwagen wordt gevormd door een motor/accu-combinatie van de firma Rimac. Deze Kroatische firma was de drijvende kracht achter de Concept_One, waarmee oud TopGear-presentator Richard Hammond in 2017 crashte. In de Pininfarina PF0 komt de aandrijflijn tot een ongelofelijke 1.900 pk.

Pininfarina

Om dat in perspectief te plaatsen: de sterkste productieauto’s die vandaag de dag te koop zijn - de hypercars Bugatti Chiron en Koenigsegg Regera - zijn beiden ‘slechts’ 1.500 pk sterk. Ook het koppel is buitensporig. Met een output van 2.400 Newtonmeter is de trekkracht van de Pininfarina drie keer zo groot als die van supersportwagen McLaren Senna.

Pininfarina

Met zoveel vuurkracht voorspelt Pininfarina dat de auto in minder dan twee seconden kan sprinten van 0-100 km/u. De topsnelheid wordt geschat op meer dan 400 km/u. In theorie kan de auto zelfs een topsnelheid halen van 480 km/u, dat betekent 500 km/u op de teller. Met een volle lading moet een Pininfarina ook nog eens 480 kilometer ver kunnen komen.

Pininfarina

Over twee jaar komen de eerste exemplaren op de markt. Naar verluidt worden er niet meer dan 150 stuks gemaakt en de prijs zal rond de twee miljoen euro liggen. Vervolgens komen er nog drie SUV’s die allemaal voor 2025 op de markt worden gebracht. De elektrische modellen moeten het de Lamborghini Urus, Porsche Cayenne en Macan moeilijk gaan maken.




60 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lewis De Leeuw

    Zouden beter research doen om bestaande diesels te updaten zodat de uitstoot van een euro3 bv terug meekan als euro6 ipv op stort te belanden. Met aangepaste elektronica en verstuivers moet dit lukken zonder dat dit peperduur moet zijn. Nu is een auto een wegwerpprodukt geworden na zelfs amper 8 jaar!

  • Luc Eeckelaert

    Niet te kortzichtig allemaal. Door dergelijke extreme innovaties lang geleden, vliegen we nu naar Spanje in 2 uur. Gelukkig zijn er mensen die dit maken en de rijken die ervoor betalen. Dit zal elektrisch rijden en vliegen in de toekomst voor de iedereen betaalbaar maken.

  • Alan Janssen

    Vraag me af of dit wel op de openbare weg mag.... veiliger wordt het er niet op.

  • Robert DE REU

    Goed voor verzamelaars en als investering, zoals met alle supersportwagens, geef mij maar lekker een 350S van MB, dat is pas autorijden.

  • pol van de velde

    Altijd die cijfers. Optrekken in 2 sec. naar 100 en 100 minuten wachten om verder te geraken.