Exclusief voor abonnees

Steeds meer wagens rijden met Chinese banden, maar zijn die wel even betrouwbaar en veilig?

Illustratiebeeld
Foto Olaf Kraak Illustratiebeeld
Onze auto bolt almaar meer op Aziatisch rubber. Michelin, het Franse oermerk als het om autobanden gaat, kondigde aan in Frankrijk en Duitsland fabrieken te sluiten. Reden: de toenemende concurrentie van goedkopere, Chinese banden op de Europese markt. Die zijn soms wel tot de helft goedkoper als banden van premiummerken. Maar weegt die aantrekkelijke prijs wel op tegen de toch dikwijls dubieuze kwaliteit? We zochten het uit.

Je hebt 10% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu



144 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Georges Peleman

    Michelin is de beste, het is niet voor niets dat de meeste automobilsporten erop rijden. Zij ontwikkelen het meeste.

  • raf peeters

    @Jan Verstrepen ,als je moest weten wat er door Chinees gebouwd en geproduceerd wordt onder licentie van de merkproducten ,je broek zou op je enkels liggen.Als je moest weten waar de Chinees in Europa zijn vingers tussen steken heeft ,wel je zou wat anders schrijven.

  • Jan Verstrepen

    Voor de amateurs van Chinese producten geen probleem iedereen is vrij, maar waar zullen hun kinderen of kleinkinderen nog werken, aan het ritme dat de Chinese producten zo goedkoop onze fabrieken kapotmaken zal dat in de toekomst aan Chinese lonen zijn, niets dus niets goed loon, niets toekomst, werken zoals ginder slaafjes dus.Maar wat kan dat de mensen schelen nietwaar het zijn toch maar hun kinderen of kleinkinderen en pensioen fluiten ernaar.

  • Marc Steyaert

    Heb met nieuwe uniroyal klapband gehad, ben nu zeer tevreden ☺ met mijn Chinees

  • raf peeters

    @Marcel Vandamme ,die indruk is niet ongegrond maar 't is niet zozeer de slijtage maar het profiel.Er was eens een tijd dat nieuwe banden 9 a 10 mm profieldiepte hadden als ze nieuw waren ,vandaag nog 7 mm,dit om de prijzen te drukken en anderzijds worden banden duurder zonder de consument het merkt en daardoor ook sneller aan vervanging toe is.Hoge snelheidsbanden kon je vroeger 20000 a 25000 km doen ,nu 15000 a 17000€ en ze zijn op.